26.05.2016

112-app forbedret

Normalt er det ikke nødvendigt at tilkalde en ambulance, hvis man ser et epilepstisk anfald. Men hvis kramperne varer i mere end 5 minutter, hvis anfaldet gentager sig, hvis anfaldet sker under badning, eller hvis personen er kommet til skade, så er der brug for at ringe 112. Læs mere om førstehjælp ved epilepsianfald

Nu er 112-app’en blevet forbedret og bliver relanceret. Det er den app, hvor man kan ringe til 112 og så giver app’en automatisk redningscentralen information om, hvor man befinder sig, så hjælpen kan nå hurtigt og rigtigt frem.

Den relancerede og opdaterede 112-app ligner sig selv, som den har gjort siden 2013. Den største forandring er sket i ”maskinrummet”. Opdateringen betyder, at selv på steder med dårlig datadækning, er der nu langt større mulighed for, at din nøjagtige position når frem til alarmcentralen.
Det sker, ved at telefonen sender sin position i sekundet, inden taleopkaldet stilles igennem. Der er desuden sket en række tilpasninger, der tager højde for, at telefonernes skærme er blevet større og har fået højere opløsning.
For at app’en kan sende oplysninger om ens opholdssted skal man dog have GPS’en slået til. 112app kan kun sende GPS-koordinater, hvis man ringer op via app’en, og ens GPS er slået til. 112app kan ikke starte ens GPS uden din tilladelse. Hvis ens GPS er slukket, og man trykker ”Ring 1-1-2” i app’en, vil den starte taleopkaldet til alarmcentralen, men ikke sende din position.
(Kilde: http://www.112app.dk/ hvor du kan læse mere om app’en)