• Del siden med andre
11.01.2012

Ambulantkontrol via nettet

Websystemet AmbuFlex til ambulante epilepsipatienter tages snart i brug

I de neurologiske ambulatorier i Holstebro, Viborg og Århus vil en del af den ambulante kontrol for uproblematiske epilepsipatienter snart foregå via nettet. Systemet hedder Ambuflex og er allerede i funktion for hjertesvigtpatienter.
Systemet skal anvendes til ambulante epilepsipatienter, som har et stabilt eller ukompliceret sygdomsforløb.

Patienten følges i ambulatoriet ved at besvare et spørgeskema enten i papirversion eller via internet. På den måde bliver patientforløbene behovsstyrede, så unødvendige konsultationer i ambulatoriet undgås, og problemer hurtigt opdages. Der er udarbejdet et spørgeskema, som blandt andet omhandler patients epilepsi, generelle helbred og hverdagsliv. Spørgeskemaet er udarbejdet i et tæt samarbejde med de tre Neurologiske Ambulatorier.

Spørgeskemaet indeholder flere elementer:
1. Sygdomsspecifikke oplysninger (herunder anfald og symptombelastning)
2. Selvoplyst generelt helbred
3. Psykosociale faktorer
4. Behandlingscompliance
5. Selvmonitorering (fx vægt)
6. Administrative oplysninger (fx telefonnummer, e-mail)

Når AmbuFlex-systemet er kørende vil AmbuFlex tilbyde følgende funktioner:

a) Automatisk løbende trykning og afsendelse af spørgeskemaer, følgebreve og rykkerbreve til patienterne på de relevante tidspunkter

b) Registrere web-besvarelser, scanne papirbesvarelser og gøre data parat til den grafiske forløbsoversigt

c) Efter hvert skema træffer AmbuFlex automatisk en afgørelse symboliseret ved en af 3 farver:
Rød alarm: Patienten vurderes at have et klart behov for en konsultation
Gult lys: Patienten kan have behov for en konsultation. En kliniker skal dog ind og se på oversigten i AmbuFlex og afgøre om patienten skal kontaktes/have en konsultation.
Grønt lys: Patienten har ikke behov (eller ønske) om ambulant kontakt.

d) Røde og gule patienter optages på en liste på en særlig web-side, som afdelingen mindst 2 gange ugentligt skal gå ind på og skal reagere på.
Systemet sikrer, at der bliver reageret og kontakter afdelingen, hvis der går for lang tid.

e) Ved konsultationen (både i amb. og ved tlf-kons.) kan den grafiske forløbsoversigt i AmbuFlex anvendes som støtte ved samtalen og hjælpe til at fokusere på det patienten oplever vigtigst.

f) De grønne patienter skal ambulatoriet ikke gøre noget ved. AmbuFlex holder automatisk styr på, hvornår de grønne patienter skal have et nyt spørgeskema.

Det er ikke afklaret hvad der skal til for at systemet giver en rød, gul eller grøn markering. Ligesom det ikke er endeligt afklaret, hvem der skal gøre hvad i forbindelse med de forskellige farvemarkeringer.

Systemet er klart for hjertesvigtptienter. På denne otte minutters film kan man se, hvordan AmbuFlex/hjertesvigt fungerer. Det hele bliver mere avanceret og anderledes, men samtidig nemmere i AmbuFlex/epilepsi.

(Vestkronik Ambuflex wmv)      (kilde: Vestkronik og ViHS)

< Ledsageordningen udvides

Abonner på vores nyhedsbrev om epilepsi

Få nyt om epilepsi, forskning, debat og informationer om foreningen ca. 10 gange om året.

Navn:
Modtag kun tekst:
  • Hvis du er oprettet som bruger af Sanmtaleforum, modtager du automatisk nyhedsbrevet.

• Når du har bekræftet tilmeldingen ender du tilbage på denne side. Dermed er din tilmeldelse bekræftet.

• Afmelding af nyhedsbrev

Bliv medlem - hjælp os med at hjælpe

Bliv medlem af Epilepsiforeningen

Vi tilbyder mennesker med epilepsi og deres pårørende rådgivning, kurser, fællesskab og viden. Bliv medlem fra 300 kr eller støt os.

Spørg rådgiverne

kontakt Dansk Epilepsiforenings rådgivning

Rådgivningen er lukket på grund af ferie. Socialrådgiveren er tilbage den 4. august. Sygeplejersken er tilbage den 11. august. Her kan du se hvad der findes af andre offentlige rådgivningsmuligheder

Vi holder ferielukket i uge 30

Landskontoret har ferielukket fra 25. til 31. juli. Kontoret åbner igen mandag den 1. august.