18.08.2016

Film forklarer kontanthjælpsloftet

Udbetaling Danmark har udarbejdet en lille film om kontanthjælpsloftet. Den kan du se her. Hvis du modtager kontanthjælp, uddannelsesydelse eller integrationsydelse vil du inden den 15. september 2016 modtage brev fra kommunen om, hvor meget du kan få. Endelig beregning modtager du inden den 1. oktober fra Udbetaling Danmark. Det er ikke selve kontanthjælpen, uddannelsesydelsen eller integrationsydelsen der nedsættes på grund af kontanthjælpsloftet, men alene særlig støtte og boligstøtten, der påvirkes.

Beskæftigelseskravet

Har du modtaget hjælp i sammenlagt 1 år indenfor 3 år, skal du ,med mindre kommunen har vurderet, at du ikke kan arbejde, i perioden den 1. april 2016 og frem til den 1. oktober 2016 skaffe dig ordinært arbejde i 113 timer, hvis ikke din kontanthjælp skal nedsættes. Det samme gælder i perioden den 1. oktober 2016 til den 31. marts 2016. Fra den 1. april 2017 skal du arbejde i 225 timer indenfor de seneste 12 måneder, hvis ikke din kontanthjælp skal nedsættes. Opfylder du ikke beskæftigelseskravet, bliver din kontanthjælp nedsat med enten kr. 500 eller kr. 1000 pr. måned afhængigt af, hvilken ydelse, du modtager. Er du gift, kan du helt miste din uddannelses- eller kontanthjælp.
På borger.dk/kontanthjælpsloft kan du læse mere om kontanthjælpsloftet.

Bliver du ramt? Så kontant os

Hvis du bliver ramt af loftet, vil foreningen gerne høre om det. Du kan skrive en mail til foreningens socialrådgiver, Helle Obel