10.01.2012

Ledsageordningen udvides

Fra 1. marts kan teenagere med handicap helt ned til 12 års alderen få en ledsageordning med op til 15 timer om måneden. Hidtil har man skulle været fyldt 16 får at kunne søge om en ledsager, så man som ung med en psykisk eller fysisk funktionsnedsættelse kunne gå i byen uden mor eller far.
Udvidelsen af ledsageordningen er en del af satspuljeforliget.
Dansk Epilepsiforenings sygeplejerske, Lotte Vinther Andersen, glæder sig over de nye regler, da de kan være med til at begrænse, at epilepsi også bliver et socialt handicap: "Hvis unge teenagere skal udvikle sig socialt er det sundt at gøre ting med vennerne uden at far eller mor altid er med,” udtaler hun.
Fakta om ledsageordningen:
•Er du mellem 16 og 67 år, og har du en fysisk eller psykisk funktionsnedsættelse, kan du søge kommunen om en ledsageordning. Fra den 15. marts 2012 gælder ordningen også for børn ned til 12 år.  I følge bekendtgørelsen, er personer med psykisk funktionsnedsættelse, som følge af en sindslidelse ikke omfattet af mulighederne. Det vil for eksempel sige, at børn med ADHD kan få ledsager, mens børn med angst eller skizofreni ikke kan.
• Ordningen er et ekstra tilbud til personer med handicap, og ordningen kan derfor ikke erstatte anden hjælp som for eksempel praktisk hjælp i hjemmet. Du har ret til selv at udpege en person til at fungere som ledsager. Kommunen skal dog godkende og ansætte personen.
•Ved valg af ledsager, bliver der også lagt vægt på, at du og ledsageren har fælles interesser.

•Børn og unge med behov for særlig støtte er dog uanset årsagen til deres behov omfattet af støttemulighederne i servicelovens § 52. Det kan f. eks. være støtte i form af en kontaktperson.