24.01.2013

Mineral-mangel forklarer anfald

Hvis en person med medicinresistens (intraktabel) epilepsi har mindre zink og selen i kroppen i forhold til raske personer, så kan det fremprovokere epilepsi-anfald og øge anfaldsfrekvensen. Det mener en gruppe tyrkiske forskere, der har sammenlignet indholdet af zink, selen og kobber i blodet hos 70 personer med medicinresistent epilepsi med en lignende gruppe af 60 raske personer.
Personerne med epilepsi havde et lavere niveau af zink og selen i blodet – men ikke kobber.
Zink, selen og kobber og vigtige naturlige mineraler i kroppen i dens forsvar mod frie radikaler.  Frie radikaler er skadede atomer, der angriber celler. Den proces kaldes oxidation, og det er for eksempel det der sker, når jern ruster. Hos mennesker dannes frie radikaler for eksempel ved stress, rygning, for meget eller for lidt motion, soldyrkning og indtagelse af dårligt fedt. Mennesker kan også få frie radikaler på grund af forurening eller giftige omgivelser.
Drs. Seven og hans tyrkiske kollegaers undersøgelsesresultat er interessant fordi det peger på ernæringens betydning i forhold til epilepsi. Selvom undersøgelsen er lille, er spørgsmålet stadig, hvordan manglen på mineral kan føre til medicinresistent epilepsi, og hvad det betyder for behandlingen af epilepsi og forebyggelsen af anfald.
Undersøgelsen blev foretaget på Department of Medical Genetics, Molecular Biology and Pediatric Neurology ved Cerrahpasa i Istanbul, Tyrkiet.
Dansk Epilepsiforenings sygeplejerske og faglige konsulent, Lotte Hillebrandt understreger i en kommentar, at man altid bør rådføre sig med sin epilepsilæge, hvis man overvejer tilskud af de omtalte mineraler.
(Kilde: Epilepsy Therapy Project)