29.06.2016

Ny ketogen diæt-hjemmeside

Ved en af standene på Epilepsikonferencen 2016 stod firmaet Nutricia, som producerer KetoCal, og præsenterede en ny, gratis hjemmesidetjeneste til personer, der overvåger eller indtager en ketogen diæt. Firmaet har lavet siden for at støtte omsorgspersoner, patienter og behandlere, så længe behandlingen med den ketogene diæt varer.
Ketoplanner.dk hedder hjemmesiden, der er en platform, som skaber kontakt mellem familier og behandlere, og som gør det muligt at dele idéer til opskrifter blandt brugerne.
På hjemmesiden giver Nutricia tre gode grunde til at oprette en profil på sitet:
”Med inspiration fra andre patienter og støtte fra din diætist kan din opskriftssamling blive meget større.”
”Udvid din diæt med nye opskrifter og måltider, som du ikke havde troet var mulige på en ketogen diæt.”
”Med KetoPlanner på mobilen kan du styre din diæt og få adgang til dine opskrifter, uanset hvor du er.”
Man skal oprette en gratis profil for at få adgang til alle programmets funktioner, herunder muligheden for at gemme, ændre, oprette og dele opskrifter med andre i ketoplanner-fællesskabet. Ikke-registrerede brugere har kun adgang til et begrænset udvalg af opskrifter.
Det pointeres at siden ikke er en "Gør det selv ”-side, hvor man kan styre sin egen behandling. I deres informationsmateriale om siden minder Nutricia om, at en ketogen diæt kun bør følges i samråd med diætist og behandler: "Forhør dig altid med din diætist eller læge for at sikre dig, at den pågældende opskrift passer til diætplan", skriver de.
Nutricia har oversat og tilpasset programmet til danske forhold i samarbejde med diætisterne fra Epilepsihospitalet Filadelfias ketoteam. Læs mere om ketoplanner.dk på ketoplanner.dk/hjælp (Kilde: ketoplanner.dk og  Epilepsihospitalets Ketoteam)