27.01.2015

Ny medicinapp

Min.medicin.dk er netop udkommet med en ny gratis app om medicin. Dansk Lægemiddel Information A/S, der står bag app’en, har tidligere udviklet to andre medicin-apps, der har været målrettet fagfolk; » Pro.medicin.dk og » Pro.medicin.dk Antibiotika. Nu kommer den første app, der er målrettet brugere uden sundhedsfaglig baggrund.
App’en indeholder information om al medicin, der markedsføres i Danmark. På det enkelte opslag kan man fx læse om medicinens virkning, bivirkninger og hvilke ting, man skal være særligt opmærksom på. Informationen opdateres hver 14. dag, hvor brugeren automatisk får nye data ned på telefonen (når devicet er i nærheden af et wi-fi). Når data er fornyet, ligger de på telefonen eller tablet’en, og kan tilgås uden internetforbindelse.
"Det er afgørende for patientsikkerheden, at patienter og pårørende let selv kan orientere sig om medicin, så derfor er vi rigtig glade for nu også at kunne lancere en min.medicin.dk app", siger direktør for Dansk Lægemiddel Information A/S, Jørgen Aagren. "Vi håber, rigtig mange mennesker vil hente den og have den liggende på deres devices, så de altid kan have letforståelig og opdateret information om medicin ved hånden".
I løbet af 2015 vil der også komme en app fra Dansk Epilepsiforening. Det er ikke en medicin-app, men en epilepsi-app der vil indeholde en række funktionaliteter, der er nyskabende, og som giver hidtil usete muligheder for såvel børn som voksne patienter med epilepsi, deres pårørende og andre som er involverede omkring personen med epilepsi; eksempelvis sundhedspersonale, støttepersoner, lærere og pædagoger.
Bag epilepsi-app’en står Dansk Epilepsiforening, Desitin Pharma og Cominator
(Kilde: min.medicin.dk og Dansk Epilepsiforening)