02.01.2017

Overblik over skolebørns rettigheder

Ny pjece giver overblik over rettigheder og støttemuligheder for skolebørn med handicap som for eksempel epilepsi

Hvilke rettigheder har et skolebarn, der er ramt af for eksempel epilepsi? Hvem har pligt til at hjælpe – og hvordan? Hvad kan eleven og forældrene få af støtte? Alt det giver en ny pjece overblik over.

Et skolebarn, der bliver ramt af langvarig eller kronisk sygdom, kan have brug for massiv støtte både i hjemmet og i skolen. Heldigvis findes der da også et bredt spektrum af mulige støtteformer, som forældre kan kræve på vegne af deres børn, og som skoleledere kan sætte i værk for at hjælpe deres elever.

Desværre viser erfaringen fra patientforeningerne, at både skolen og forældrene mangler overblik og indsigt i, hvilken hjælp barnet har krav på. Derfor har Danske Patienter som et led i projektet Skole for mig samlet den lovgivning, der er relevant for skoleledere og forældre til børn med langvarig eller kronisk sygdom, i ét notet. Notatet er egnet til at klæde alle parter omkring barnet bedre på til en konstruktiv dialog om, hvordan man bedst muligt kan hjælpe barnet igennem en skoletid præget af sygdom.

Pjecen og det bagvedliggende notat er lavet af Danske Patienter i samarbejde med en række patientforeninger – blandt andet Epilepsiforeningen.

Du kan downloade pjecen her

(Kilde: Danske Patienter)