01.09.2014

Roskilde sygehus beklager

Roskilde Sygehus burde ikke have taget direkte kontakt til epilepsipatienter, der ikke er tilknyttet sygehuset. Det erkender sygehusdirektør Henrik Villadsen uden tøven over for både Dagbladet Roskilde og i en henvendelse til Dansk Epilepsiforening. Informationsødet, som der blev inviteret til i henvendelsen, er samtidig blevet aflyst.
Sygehusdirektøren har været i telefonisk kontakt med Dansk Epilepsiforening, hvor han beklagede, at sygehuset havde begået en klar fejl.
”Meningen med mødet har været velment, men metoden i forbindelse med mødeindkaldelsen er ikke i orden. På sygehusets vegne vil jeg gerne beklage hændelsesforløbet og den utryghed det må have givet modtagerne af vores henvendelse,” skriver Henrik Villadsen i et svar til Epilepsiforeningen.
”Vi vil gøre vores bedste for at en lignende situation ikke opstår igen. For det første har vi indskærpet overfor afdelingen, at den valgte metode ikke er acceptabel og for det andet vil vi gennemgå vores interne procedurer så vi kan forebygge gentagelser,” lover sygehusdirektøren i henvendelsen.
Sygehusdirektørens udmelding kom umiddelbart efter, at han havde modtaget en henvendelse fra Dansk Epilepsiforening, hvor foreningen undrer sig over, at sygehuset har brugt fortrolige personoplysninger til at henvende sig direkte til patienter, der ikke går på sygehuset for at invitere dem til et møde.
Dansk Epilepsiforenings landsformand Lone Nørager Kristensen er tilfreds med Henrik Villadsens offentlige beklagelse: ”Det glæder mig, at sygehusledelsen reagerer så hurtigt, og at sygehuset nu vil sikre, at den slags ikke vil ske igen. Og ligesom sygehusdirektøren er vi selvfølgelig interesseret i, at vi kan have et godt samarbejde.”
Sygehusdirektøren oplyser også, at Roskilde Sygehus har valgt at aflyse informationsmødet om sygehusets behandlingstilbud til mennesker med epilepsi, som brevet inviterede til. Mødet skulle have været den 16 september, men er nu aflyst.
(Kilde: Dansk Epilepsiforening)