03.03.2015

Superskanner kan se tanker

Mere information og afgørende viden om alvorlige hjernesygdomme som skizofreni, Parkinson, sclerose og epilepsi til gavn for patienterne. Det er, hvad MR-skanneren skal bidrage til ved hjælp af sin store magnet med en såkaldt feltstyrke på 7 tesla – den eneste af sin kaliber i Danmark.
Den højteknologisk avancerede skanner, som netop er blevet indviet, er placeret på Danish Research Centre for Magnetic Resonance (DRCMR), som har til huse på Hvidovre Hospital.
Skanneren har en feltstyrke på 7 tesla. Det svarer til cirka 140.000 gange jordens magnetfelt. Det er mere end dobbelt så kraftigt som andre skannere i Danmark og giver nye muligheder for at afdække strukturer og funktioner i kroppens indre med en hidtil uset detaljerigdom.
Faktisk er skanneren så kraftig og følsom, at man kan lave øjebliksbilleder af tankeaktivitet i hjernen. Det giver mulighed for at studere hjerneprocesser som eksempelvis hukommelse og læring.
"Vi kan ”se”, når hjernen arbejder og hvilke områder af hjernen, der gør arbejdet. Derfor kan vi følge med, når hjernen føler, tænker eller regner. Der er tale om en enestående maskine, som tilfører Hvidovre Hospital og de danske samarbejdspartnere i det nationale 7 tesla MR-projekt en helt ny dimension indenfor MR-forskning," siger professor og forskningschef Hartwig Roman Siebner.
Den kraftige magnet giver forbedrede undersøgelser generelt, men giver specielt bonus i forbindelse med hjerneskanninger, hvor struktur og funktion kan måles med meget højt præcision. Det gælder også for stofskifte undersøgelser, hvor man måler på vigtige biokemiske processer.
Skanneren er en national forskningsressource. Den kan ikke bruges i det daglige kliniske arbejde på Hvidovre Hospital, men er kun til forskning – til gavn for forskere fra hele landet og udlandet.
"Med den nye scanner får vi fantastiske muligheder for at få ny viden om en lang række sygdomme. Dermed får vi endnu bedre mulighed for at hjælpe og behandle mennesker, som har brug for det. Vi har i Region Hovedstaden fokus på at skabe stærke faglige miljøer, der giver mulighed for at bedrive avanceret forskning på internationalt niveau. Med 7 tesla skanneren får vi et værktøj, der giver os mulighed for at være banebrydende indenfor talrige forskningsfelter," siger regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen (S).
(Kilde: Region Hovedstaden)