Epilepsi i tal

Infografik med epilepsi tal

Der findes ikke en samlet opgørelse over, hvor mange mennesker i Danmark, der har epilepsi, og der kan være usikkerhed forbundet med at opgøre antallet, hvilket bl.a. hænger sammen med, at epilepsi kan være svær at diagnosticere og let at forveksle med mange andre anfaldslidelser. Læs mere om diagnosticering af epilepsi.

Hvor mange har epilepsi?

I de vestlige lande får mellem 0,7 og 1 pct. af befolkningen epilepsi. Det svarer til ca. 50.000 mennesker i Danmark. En dansk registerundersøgelse fra 2007 fandt, at andelen af befolkningen, som havde fået en epilepsidiagnose indenfor en 5-årig periode (kaldet prævalensen) var 0,6 pct. Dette svarer til, at flere end 30.000 personer løbende bliver behandlet for epilepsi i Danmark. I undersøgelsen indgik imidlertid ikke mennesker med epilepsi, som blev behandlet af deres praktiserende læge eller hos en privatpraktiserende neurolog/børnelæge.

Undersøgelsen fandt også, at det gennemsnitlige antal af nye personer med epilepsi (kaldet incidensen) var 83.3 nye personer med epilepsi per 100.000 personer/år, hvilket omregnet betyder at flere end 4.500 danskere får stillet diagnosen epilepsi hvert år. Det svarer til, at der hver dag er 12 nye personer i Danmark, der får konstateret epilepsi. Epilepsi er dermed en hyppigt forekommende sygdom og næst efter hovedpine, er epilepsi den hyppigste neurologiske lidelse.

Hvem har størst risiko for at få epilepsi?

Epilepsi kan opstå i alle aldre, men risikoen for at få epilepsi er højest de første leveår og i alderdommen.

I udviklingslandene rammes 4-5 gange så mange, primært på grund af hyppigere infektioner i hjernen. Der er cirka 40 millioner mennesker på verdensplan, som har epilepsi.

Nogle fødes med sygdommen, og andre får epilepsi på et tidspunkt i livet. Epilepsi kan opstå i alle aldre, men er hyppigst hos børn op til 15-års alderen samt hos voksne over 65 år. En del af de, som får sygdommen som børn, vokser fra den igen.

Epilepsi er en diagnose med meget forskellige konsekvenser for den enkelte. Ca. 65 procent kan blive anfaldsfrie ved hjælp af medicin, men prognosen afhænger meget af årsagen til epilepsien.

Hvor kan jeg finde mere om de her tal?

Du kan læse den danske registerundersøgelse her: “Hyppigheden af epilepsi i Danmark” af Jakob Christensen. Du kan læse mere om epilepsi i tal hos børn på Socialstyrelsens Vidensportal i afsnittet om epilepsi hos børn

Få månedens vigtigste nyheder

Tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og få månedens vigtigste nyheder om epilepsi og Epilepsiforeningen.

Få nyhedsbrev