Guidelines og viden til fagpersoner i social-, sundheds- og uddannelses-sektoren

Med udgangspunkt i ”National behandlings- og visitationsvejledning for epilepsi 2022” og Sundhedsstyrelsens rapport “Epilepsi – Anbefalinger for tværsektorielle forløb” har vi her samlet de officielle retningslinjer og anbefalinger sammen med henvisninger til viden om de forskellige fagområder.

Fagpersoner

Behandler

Dansk Neurologisk Selskab har lavet vejledninger, der skal sikre, at patienter med epilepsi får en standardiseret og evidensbaseret udredning, behandling og opfølgning på landsplan.

I ”National behandlings- og visitationsvejledning for epilepsi 2022” (pdf) kommer eksperterne med basal viden om epilepsi og anbefalinger til, hvordan man bedst håndterer epilepsi i alle aldersgrupper. På dennes side har Epilepsiforeningen samlet vejledningens anbefalingerne til fagpersoner og de ikke-lægelige resumerer af de forskellige kapitler.

Social-, sundheds- og undervisningssystemet

Sundhedsstyrelsens officielle anbefalinger til hvordan fagpersoner i social-, sundheds- og undervisningssystemet bedst hjælper mennesker med epilepsi til den rette støtte i et tværsektorielt forløb. Siden er lavet på baggrund af styrelsens rapport (pdf) “Epilepsi – Anbefalinger for tværsektorielle forløb”

Sundhedsfaglig på bosted

Epilepsinetværket er et fagligt initiativ, der er et ressourcenetværk og sparringsrum for medarbejdere på regionale, kommunale og private døgninstitutioner og bosteder. På siden kan du læse om netværket og tilmelde dig.

Viden på faglige områder

Livet med epilepsi

Der følger tit en del udfordringer med det at have epilepsi og anfald. Det handler f.eks. om hukommelsesproblemer, psykiske udfordringer og praktiske ting som kørekort og ferierejser. Det finder du sider om her.

Ens livssituation spiller også en rolle for livet med epilepsi. Dét handler f.eks. om køn og alder og om, hvor man er i livet – går du i skole, er du under uddannelse eller er du på arbejdsmarkedet?

Vi har også sider, hvor du kan læse om hvordan, du skal håndtere anfaldene og måske kan mindske risikoen for anfald.

Epilepsi og udviklingshandicap

Personer med udviklingshandicap tegner sig for cirka en fjerdedel af alle tilfælde af epilepsi. Og man regner med at 10-12.000 mennesker med udviklingshandicap har epilepsi i Danmark. Her har vi samlet viden om epilepsi og udviklingshandicap og gode råd til pårørende og personale på bl.a. bosteder.

Job og uddannelse

Her kan du får gode råd om uddannelse og beskæftigelse. Og vi beskriver de ordninger, der kan hjælpe dig, hvis epilepsien giver problemer på jobbet eller i studiet.

Råd og regler socialområdet

Her på siden fortæller vi om mulighederne og reglerne på nogle af de sociale områder, der har særlig betydning, hvis du eller dit barn har epilepsi. Det er områder som kørekort, arbejde, uddannelse samt hjælp og støtte fra f.eks. kommunen.

Der findes også forskellige rådgivningsmuligheder for personer med epilepsi inde på livet. F.eks. kan fagpersoner og Epilepsiforeningens medlemmer kontakte vores sygeplejerske og vores socialrådgiver.

Gratis informationsmaterialer

Her kan du finde vores gratis informationsmaterialer, bladet “Epilepsi” og en række videoer, podcast, pjecer og bøger. Og du kan bestille solsikkesnoren gratis eller købe merchandise

Hent ”Det siger eksperterne om epilepsi``
Hent ”National behandlings- og visitationsanbefalinger for epilepsi”