6 apps der kan gøre hverdagen med epilepsi lidt nemmere

Vi præsenterer den nye app for pårørende, Relabee, og fem andre gode digitale værktøjer, når man skal holde styr på det hele

Nogle mennesker med epilepsi har kognitive udfordringer i form af f.eks. hukommelsesproblemer. Andre har bare lidt svært ved at holde styr på alt det, man som patient eller pårørende skal have tjek på. For alle kan det være godt at have en lille hjælper i lommen. Her har vi fundet seks app’s frem, der kan være gode redskaber, når epilepsi er en del af hverdagen.

Relabee er en værktøjs-app for pårørende

En række patientforeninger, offentlige sundhedsmyndigheder og firmaer er gået sammen om at lave en app, der skal gøre det lidt nemmere at holde styr på og koordinere de mange aftaler, kontaktpersoner og opgaver, man har som pårørende.

Med Relabee får man en kalender, man kan dele med sit netværk, så alle har styr på aftaler og opgaver, og opgaverne kan uddelegeres i netværket. Og ”opgaver” kan jo være alt, fra hvem der henter medicin eller ringer til sagsbehandleren, til hvem der slår græs eller køber ind til aftensmaden.

Appen vil også fremover give adgang til en række relevante tilbud fra professionelle behandlere og aktører inden for sundhed, transport, fødevarer og meget andet.

Du kan hente Relabee gratis i Google Play og App Store

Kalenderen

I et interview med to eksperter fra Epilepsihospitalet pegede neuropsykolog Louise Stauning på, at mange med hukommelsesproblemer har glæde af en kalender, hvor de skriver ting, de skal huske. Kalendere findes både i papir- og elektroniske udgaver. Hvis man vælger kalenderapp’en på sin mobil, har man en kalender, der altid er lige ved hånden og kan deles med andre.

Mange ting man finder eller laver på mobilen kan også sendes til kalenderen, så man kan finde det der, når det skal bruges. Og kalenderen kan sende en påmindelser om alt, hvad man har skrevet i den.

Med Evernote og Keep kan du lave huskelister og notater

Da vi på Facebook spurgte efter gode hjælpemidler til at huske, var der også nogen, der anbefalede noteapp’s som Evernote og Google Keep. De to app’s kan stort set det samme, men da Keep dels kan samarbejde med andre Googleværktøjer, dels er lidt lækre i designet, er det den vi peger på her.

Med Keep kan du hurtigt oprette notater og huskelister. Du kan både skrive, fotografere, filme eller indtale det, du gerne vil gemme. Du kan bede om at blive mindet om et opslag på et bestemt tidspunkt eller et bestemt sted – du kan få f.eks. få indkøbslisten til at poppe op, når du kommer ned i supermarkedet. Og du kan dele det hele ved enten at tilføje en samarbejdspartner eller sende det til en anden person eller en anden app – f.eks. kalenderen, mailen eller Facebook.

Hvis du f.eks. ser et opslag eller en plakat med informationer, du kan få brug for, så tag et billede af det. Hvis du har en besked til dig selv eller andre, så indtal den – du kan få Keep til at transskribere den (sådan nogenlunde).

Du kan hente Keep gratis i Google Play og App Store

Hold styr på dine recepter med Medicinkortet

Når du har oprettet dig med dit NemID kan du på Medicinkortet finde kontaktoplysningerne på din læge, se hvad du har brugbare – og udløbne – recepter, se hvor mange gange der er tilbage på dem og med et par tryk genbestille medicinen.

Desværre er der ikke link til indlægssedlerne for ens medicin. Dem må man gå over og søge efter på Indlægssedler.dk, der både findes som app og hjemmeside.

Medicinkortet kan hentes gratis i Google Play og App Store.

Med app’en Epilepsi får du en digital anfaldskalender

Epilepsiforeningens app Epilepsi er en digital anfaldskalender. Med app’en kan du registrere og/eller filme anfald med to tryk. Du kan gå ind og uddybe anfaldsregistreringen i et relativt simpelt spørgeskema. Du kan se alle anfaldene i en overskuelig kalender. Og når du skal til kontrol, kan du sende eller printe en rapport med alle anfaldsoplysningerne til din behandler.

Du kan læse mere om app’en Epilepsi og finde brugsvejledninger her

Anfaldskalenderen Epilepsi kan hentes gratis i Google Play eller App Store

Husk din medicin og støt epilepsisagen med DrugStars

DrugStars er en app, der sender dig påmindelser om at tage din medicin på valgte tidspunkter. App’en belønner dig med stjerner, som du kan give til f.eks. Epilepsiforeningen. Når du giver stjernerne videre, laver DrugStars dem om til penge. På den måde støtter du Epilepsiforeningen uden at det koster dig en øre.

Du kan læse mere om DrugStars her

DrugStars kan hentes gratis hos Google Play og i App Store

Epilepsiforeningen