8 ud af 10 studerende med epilepsi oplever stress eller mistrivsel på studiet

En ny undersøgelse blandt studerende med handicap viser, at vanskeligheder grundet epilepsi blandet med fremdriftsreformens stressende krav kan være en særdeles giftig cocktail

”Hjælp mig!” har en af deltagerne med epilepsi skrevet som slutkommentar i Danske Handicaporganisationers (DH) spørgeundersøgelse blandt studerende med handicap. Den desperate studerendes kontante opråb er et eksempel på, at noget er galt på landets uddannelser.

Mange af de studerende med handicap, som har deltaget i undersøgelsen, har alvorlige udfordringer på studiet; enten ved at de er forsinkede, må kvitte studiet eller mistrives i en grad, så de er i fare for at måtte stoppe studiet. Og gruppen af studerende med epilepsi hører til dem, der er hårdt ramt.

I undersøgelsen peges der fra de studerende på, at fremdriftsreformens manglende fleksibilitet er svær at håndtere med et handicap. Andre oplever, at studiet ikke tager hensyn til deres handicap.

Undersøgelsens tal for studerende med epilepsi
  • 80 % har oplevet stres, symptomer på stress eller mistrivsel.

• 56 % er enig i udsagnet: ”Jeg er bekymret for, om jeg kan gennemføre mit studie på grund af kravene om at tage 30 ECTS point pr. semester” (fremdriftsreformens krav, red.)

• 51 % er droppet ud af studiet mindst en gang, og 51 % af dem angiver at årsagen er stress, depression eller lignende.

• 50 % er blevet forsinket i deres studie. 73 % af dem angiver epilepsien og/eller dens følgevirkninger som årsag til forsinkelsen.

• 34 % oplever ikke, at studiestedet tager de nødvendige hensyn til epilepsien.

• 19 % modtager specialpædagogisk støtte. Tit i form af mentorstøtte.

I undersøgelsen havde deltagerne mulighed for selv at formulere, hvad der er de største barrierer for at kunne gennemføre studiet: ”Min dårlige hukommelse og øgende mængde krampeanfald som resultat af stress”, har en studerende med epilepsi svaret.

Andre har svaret noget i samme stil. F.eks. skriver en: ”Stress over at komme hurtigt bagud som følge af anfald/træthed, samt stress over SU stop/klip og manglende hjælp og forståelse fra kommunen”

”Man føler sig hurtigt ekskluderet og doven, fordi man ikke kan færdiggøre uddannelsen ligeså hurtigt som sine medstuderende”, fortæller en anden af de unge med epilepsi.

”Jeg savner en bedre forståelse for, at os, der ikke er som de andre, ikke nødvendigvis kan det samme som resten”, slutter en af deltagerne med epilepsi af med.

73 studerende med epilepsi har deltaget i studiet, hvor 31 har svaret på samtlige spørgsmål.

Behov for fleksibilitet og støtte i studieordningerne

I Epilepsiforeningens rådgivning kan socialrådgiver Helle Obel genkende de oplistede vanskeligheder: Det er desværre en del af dagligdagen for mange af de unge jeg taler med i foreningens rådgivningstelefon, at de har forskellige former for problemer med gennemførelse af deres uddannelse. Og det er fortvivlende, for uddannelse vil ofte være nøglen til arbejdsmarkedet. Men kognitive problemer, anfald, sygefravær, bivirkninger, studieskift og andet er desværre en tung byrde, som jeg hører unge har svært ved at håndtere. Og ofte står hjælpen heller ikke klar, når der er brug for den, hvilket gør gruppen af unge studerende ekstra sårbare.”

Landsformand Lone Nørager Kristensen udtaler: ”Undersøgelsen som er gennemført her tre år efter reformens start viser helt forudsigeligt, at der er problemer. Det kan hverken de unge eller samfundet være tjent med. Meldingen fra Christiansborg er nu, at man vil se på reformen, og måske erstatte den med noget helt andet. Det vil vi arbejde for at holde politikerne fast på, så der kommer den fornødne fokus på behov for fleksibilitet og støtte i studieordningerne. Det er jo komplet frustrerende for os som forening, at vi kan konstatere at nogle unge med veldokumenterede neurologiske vanskeligheder som eksempelvis epilepsi får de her vanskeligheder – og at det får de omfattende følger, som de beskriver.”

Her kan du finde gode råd og hjælp

Vi har lavet en side med gode råd til studerende med epilepsi

Hvis dit problem er kognitive vanskeligheder, kan du finde gode råd på denne side

Hvis du er medlem af Epilepsiforeningen er du altid velkommen til at kontakte vores rådgivning. Hvis du ikke er medlem kan du bliver det her – det koster kun 275 kr. for et år.

I Facebookgruppen ”Epilepsi for unge” kan du finde andre i samme situation som dig.

Danske Handicaporganisationer og Epilepsiforeningen