Epilepsidagen skal bekæmpe fordomme og øge kendskabet til WHO’s epilepsiplan

02.01.2023

Den 13. februar er det International Epilepsidag. Ved at dele historier om dit liv med epilepsi eller gå en tur og tælle dine skridt, kan du være med til at sprede kendskabet til epilepsi og støtte kampen for, at WHO’s plan for bedre vilkår for mennesker med epilepsi bliver virkelighed

Så begynder nedtællingen til International Epilepsidag, International Epilepsy Day, der siden 2015 fast har ligget på den anden mandag i februar. I 2023 afvikles dagen den 13. februar.

For et halvt år siden (maj 2022) vedtog verdenssundhedsorganisationen WHO en 10 års-plan for en global epilepsiindsats (IGAP), der skal sikre bedre forhold og behandling for personer med epilepsi.

Fra Danmark var det sundhedsstyrelsens direktør Søren Brostrøm, der deltog i verdenssundhedsforsamlingen og stemte ja til mål så som:

• Antallet af mennesker med epilepsi, der modtager epilepsibehandling, skal øges med 50 %.
  • Alle FN-lande skal have programmer der spreder kendskabet til epilepsi.
  • 80 % af alle landene skal have indført love imod diskriminering af mennesker med epilepsi

I år støtter International Epilepsidags kampagne op om bestræbelserne på at få WHO’s epilepsiplan realiseret. Det gør man ved at fokusere på fordomme om epilepsi.

Kampen mod fordomme

Mange steder i verden er mennesker med epilepsi ofre for diskrimination og brud på menneskerettigheder, mener IBE og ILAE, der er organisationerne bag epilepsidagen. IBE er epilepsiforeningernes internationale paraplyorganisation. Og ILAE er den internationale sammenslutning for epilepsilæger.

Epilepsiorganisationerne slår også fast, at fordomme om epilepsi kan afholde folk fra at søge behandling og kan have negative konsekvenser for mennesker med epilepsis livskvalitet og sociale liv.

Fordomme kan bekæmpes ved, at stigmatiserede mennesker får mulighed for at fortælle andre om deres oplevelser med fordomme, siger patient- og lægeforeningerne i materialerne om epilepsidagen.

Og der peges på, at hvis mennesker og familier med epilepsi taler åbent om deres liv med epilepsi, vil politikere, undervisere og sundhedspersonale forstå, at epilepsi er mere end anfald, og mennesker med epilepsi naturligvis kan yde et værdifuldt bidrag til samfundet på linje med alle andre borgere.

Fortæl din historie eller gå en tur

Vil du være med til at markere International Epilepsidag og slå et slag for færre fordomme, så kan du dele historier om dit eller din kæres liv med epilepsi og tagge det med #StampOutStigma og #NejtilFordomme

Epilepsidagen gentager også de seneste par års succesrige ”gå 50 millioner skridt for epilepsisagen”-kampagne. Her opfordres alle til at gå eller løbe en tur for epilepsisagen og registrere sine skridt på hjemmesiden 50millionsteps.org, så vi sammen kan nå op på 50 millioner skridt – lige så mange som der er mennesker med epilepsi på kloden.

International epilepsidag og 50millionsteps.org

Læs mere om WHO’s epilepsiplan