Forsøg: En klaversonate af Mozart kan dæmpe epileptiske signaler i pandelappen

17.09.2021

Politiken fortæller om et succesfuldt forsøg med afspilning af Mozart K448 for patienter, der lå med elektroder inde på hjernen

Politiken skriver om ny forskning, hvor forskere igen har testet, om et bestemt Mozart-stykke kan påvirke den epileptiske hjerne. Man spillede Mozarts klaversonate for to klaverer i D-dur (Mozart K448) for 16 patienter, der op til en operation, lå med elektroder inde på hjernen.

Og forsøget bekræftede, at i frontallappen kan mere end 30 sekunder af det livlige klaverstykke dæmpe aktiviteten i området med epileptisk aktivitet, skriver Politiken.

Forskerne testede også andre musikstykker – både klassisk og moderne musik – men det havde ikke samme effekt.

Forskningsresultatet har været publiceret i Scientific Report, hér konkluderer forskerne: ”Disse resultater tyder på, at “Mozart K448 -effekten” er afhængig af eksponeringens varighed og fortrinsvis kan modulere aktivitet i frontale følelsesmæssige netværk”. Og de mener, at resultatet kalder på yderligere forskning i K488-effekten.

Epilepsiforeningen har tidligere behandlet forskning i K448-effekten, hvor hjerneforskere opfordrede til forsigtighed, når man konkluderede på Mozarts påvirkning af hjernesignaler. De artikler kan du finde her.

Oplev musikken

Du kan høre Mozarts klaversonate for to klaverer i D-dur i nedenstående video: