Her er Epilepsikonferencens eksperter

Se de tolv kloge, spændende og underholdende mænd og kvinder, der holder oplæg på Epilepsikonferencen 8. juni 2018

Når man i Epilepsiforeningen laver omtale af Epilepsikonferencen den 8. juni, så er en af sætningerne, der næsten altid bliver brugt, den her: Danmarks førende eksperter præsenterer den nyeste viden. Det lyder jo godt, men hvem er egentlig de der eksperter?

Her kan du se, hvem der kommer og gør konferencen til et af årets absolutte højdepunkter på epilepsiområdet.

Anne Vagner Jacobsen

Børneneuropsykolog og Ph.d.-studerende Anne Vagner Jacobsen, Filadelfia, har samlet materiale ind fra 165 forældre til børn med svær behandlelig epilepsi og er i færd med at forme materialet til formidling. Det kommer hun og fortæller om i et oplæg med titlen ”Familieliv og trivsel når et barn har epilepsi – belastningsfaktorer i familien når epilepsi er mere end anfald”.

Brian Langeskov

Nyere dansk registerforskning peger på, at der bør ofres betydelig opmærksomhed på afhjælpning af problemer i uddannelses- og beskæftigelsessituationen for mennesker med epilepsi. Det er en af de ting den erfarne socialformidler Brian Langeskov fra Specialrådgivning om Epilepsi kommer ind på, når han holder oplægget “Epilepsi og beskæftigelse; hvordan gør vi vejen kortest mulig?”

Lone Nørager Kristensen

Når konferencen åbner er det Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen, der byder velkommen, og hun siger også pænt tak for i dag, når alle er mætte af indtryk.

Vaiva Petrenaite og Marlene Linnebjerg Kudsk

Vaiva Petrenaite er overlæge ved Epilepsiklinikken, Rigshospitalet- Glostrup. Sammen med centersygeplejerske Marlene Linnebjerg Kudsk, Center for Børn med Handicap i KBH´s kommune, holder hun et oplæg med titlen ”Epilepsi og udviklingshandicap – behandling og håndtering af dagligdagen for mennesker med epilepsi og udviklingshæmning?” Oplægget fokuserer på hverdagens udfordringer og muligheder i håndteringen af epilepsi hos personer med udviklingshandicap.

Helle Hjalgrim

Fremtiden står for døren, og døren bliver åbnet af Helle Hjalgrim, formand for Dansk Epilepsi Selskab. Hun holder oplæg om ”Fagre nye fremtid; hvad venter os på epilepsiområdet – teknologi, big data og andet spændende nyt”.

Christoph Beier

Spørgsmål omkring medicin, håndtering af medicin, bivirkninger og behandlingsmuligheder med medicin er blandt de mest efterspurgte emner i foreningen på såvel sociale medier, i rådgivningstelefonerne samt ved søgningerne på hjemmesiden. I en konferenceworkshop prøver overlæge Christoph Beier, Odense Universitetshospital, at komme med svar på mange af spørgsmålene i et oplæg med titlen ”Medicin og epilepsi; hvorfor og hvordan?”

Jens Ahrenkiel og Lena Glatved

Depression, PNES, angst og andre psykologiske fænomener kommer i fokus, når overlæge Jens Ahrenkiel og afdelingssygeplejerske Lena Glatved, psykoterapeutisk afsnit Filadelfia, holder oplægget ”Pykiatrisk komorbiditet ved epilepsi; hvad gør man ved det?”

Sebastian Dorset

Er der noget at grine af, når snakken er om epilepsi? Det finder man ud af, når stand-upperen Sebastian Dorset runder dagen af.

Liselott Blixt

Hvordan ser epilepsiområdet ud, når man kigger ud af borgruderne i Folketinget? Formanden for Folketingets sundheds- og ældreudvalg, MF’er Liselott Blixt, sætter dagen i gang med et par ord om det.

Lars Pinborg

Overlæge Lars Pinborg, Rigshospitalet, er en af hovedkræfterne bag den nyligt publicerede – og opsigtsvækkende – evaluering af de danske resultater fra epilepsikirurgi for i alt 169 patienter opereret i perioden 2009 – 2014. Med baggrund i bl.a. de studier holder han oplæg med titlen ”Det danske epilepsikirurgiprogram; resultater og fremtid.”

Epilepsiforeningen