HjerneMadsen taler epilepsi i populær udsendelse

29.11.2022

I seneste udgave af P1-programmet ”Hjernekassen” går Peter Lund Madsen tæt på epilepsi og epilepsibehandling. Hør udsendelsen her

Hvad er epilepsi? Hvem får epilepsi? Hvordan er det at leve med epilepsi? Hvad kan man gøre for at behandle epilepsi? Det er nogle af de spørgsmål, Peter Lund Madsen – også kendt som HjerneMadsen – søger svar på dagens udsendelse af det populære P1-proma Hjernekassen

I udsendelsen, der blev sendt tirsdag formiddag (29/11) og nu ligger på appen DR Lyd og DR.dk, var det Filadelfias direktør Jens-Otto Skovgaard Jeppesen, professor Rikke Steensbjerre Møller og Caroline Fonnesbech-Wulff Estrup, som har været patient på Filadelfia, der fortalte om sygdommen og Epilepsihospitalet.

Caroline Estrup er patient på Filadelfia, men er opereret for sin epilepsi. Hun er 23 år og fik diagnosen som 18-årig. Den gang fortalte hun ikke sine omgivelser om sine anfald, fordi hun skammede sig over, at hun ikke havde kontrol over kroppen, fortæller hun i Hjernekassen.

Caroline Estrup blev opereret for sin epilepsi. Og efterfølgende var hun indlagt på Filadelfia i to uger. Selvom hun nu har været anfaldsfri så længe, at hun har fået sit kørekort igen, så sidder sygdommen stadig i hende.

Psykisk er hun stadig påvirket. Og hun er bange for et nyt anfald, skal komme ud af det blå, fortæller hun.

HjerneMadsen og hans gæster kommer også ind på de behandlingsmuligheder, fremtiden vil byde på.

Her fortæller professor Rikke Steensbjerre Møller, at fremtiden er at gå ind på gen-niveau og erstatte det ødelagte gen -men det ligger nok 10 år ude i fremtiden, fortæller hun.

Epilepsi Podcasten

Hvis du, når du har hørt Hjernekassen, har appetit på flere podcast om epilepsi, så har Epilepsiforeningen udgivet en serie podcast – Epilepsi Podcasten – der sammen med eksperter, patienter og pårørende tager fat om en række epilepsiemner.

DR og Filadelfia