Formanden for Folketingets retsudvalg, Karina Lorentzen Dehnhardt (SF), lover at gå ind i sagen om lastbilchauffører med epilepsi, der på trods af en god prognose og mange år uden anfald ikke kan få fornyet sit kørekort til lastbil.
TV2 Syd bragte 16. oktober et indslag om lastbilchaufføren Fred Westergaard, der på grund af strammede kørekortregler ikke kan få fornyet sit kørekort til lastbil og derfor vil stå uden arbejde fra d. 1. januar 2013. Fred Westergaard har ikke haft epilepsianfald i 17 år, og hans neurolog erklærer, at han har en god prognose, men alene fordi Fred tager epilepsimedicin, rammes han af reglerne.De strammede kørekortregler er resultatet af implementering af nogle EU-direktiver. Men EU-reglerne åbner op for, at der kan gives dispensation for personer med en særlig god prognose.
I nyhedsindslaget syntes formanden for Folketingets Retsudvalg, SF’eren Karina Lorentzen Dehnhardt (billedet), at det lød grotesk, at en person som Fred Westergaard ikke kan få fornyet sit kørekort til lastbil: ”Jeg vil gerne påtage mig at undersøge, hvorfor man ikke har benyttet sig af denne dispensationsmulighed,” udtalte hun.
Det samme har Dansk Epilepsiforening undret sig over og stillet spørgsmål til bl.a. Sundhedsstyrelsen om, lige siden foreningen som de første blev opmærksomme på lovændringernes konsekvens, da de blev præsenteret i februar.
Oven på formanden for Retsudvalgets udtalelse siger Dansk Epilepsiforenings landsformand, Lone Nørager Kristensen: ”Vi vil nu igen rette henvendelse til Sundhedsstyrelsen,” og hun tilføjer: ”Dansk Epilepsiforening har som mål, at Danmark skal benytte sig af den dispensationsmulighed, der er i EU-lovgivningen. Derfor foreslår vi, at man definerer, hvad en god prognose er, og ud fra det giver lastbilchauffører med en god prognose lov til at beholde deres kørekort og arbejde.”
Danmark har valgt at implementere EU-reglerne stramt, så reglerne indtil videre er, at Gruppe 2-kørekort kun kan udstedes, fornyes eller bevares for ansøgere eller førere med epilepsi efter en anfaldsfri periode på mindst ti år uden antiepileptisk behandling.
Dansk Epilepsiforening har indtil videre 17 sager liggende med chauffører, der vil miste deres lastbilkørekort på trods af mange år uden anfald. Og foreningen tror, at de 17 sager kun er toppen af isbjerget.
(Kilde: TV2 Syd og Dansk Epilepsiforening – du kan se TV2 Syds nyhedsindslag fra 16. oktober her)