Forskningsresultater om epilepsi og folkeskolen: Sådan påvirker epilepsi uddannelsesforløb gennem ungdomsårene

En stor dansk undersøgelse giver ny viden om, hvordan epilepsi påvirker læring og gennemførelse af uddannelse i ungdomsårene.

Af: Victor Bebe Ploug Larsen

Forskning fra Aarhus Universitet viser, at børn og unge med epilepsi sjældnere gennemfører folkeskolen og videre uddannelser end deres jævnaldrende uden epilepsi

I et stort registerstudie, der omfattede næsten 12.000 børn med epilepsi, fandt forskerne, at omkring 12 procent ikke havde gennemført folkeskolen som 17-årige – mod knap 4 procent i befolkningen generelt. Risikoen var størst for dem, hvor epilepsien starter tidligt i barndommen, eller hvor sygdommen er kompliceret.

Andre faktorer oven i epilepsien som udviklingshandicap, autisme og ADHD øger yderligere sandsynligheden for ikke at gennemføre folkeskolen.

Studiet viser også, at omkring 35 procent af voksne med epilepsi højst har en folkeskoleuddannelse som 35-årige. Til sammenligning gælder det for 10–15 procent af den øvrige befolkning.

Til gengæld klarer de unge, der gennemfører en adgangsgivende uddannelse, sig på stort set samme niveau med andre, når de først begynder på en videregående uddannelse. Altså mindskes betydning af epilepsi for videre uddannelse i takt med, at de succesfuldt gennemfører en adgangsgivende uddannelse.

Resultaterne blev præsenteret af professor Julie Werenberg Dreier fra Aarhus Universitet ved Epilepsiforeningens virtuelle temaaften den 22. oktober.

Du kan se hele hendes oplæg i videoen øverst i artiklen.

Tilmeld vores nyhedsbrev

Hold dig opdateret om epilepsi, forskning, debat og informationer om foreningen.

Tilmeld vores nyhedsbrev