Socialdemokraternes sundhedsordfører vil hjælpe epilepsiområdet

Epilepsiforeningen har holdt møde med Flemming Møller Mortensen. Både han og DFs sundhedsordfører vil gå videre med problemerne på epilepsiområdet

Epilepsiforeningen er løbende i kontakt med politikerne på Christiansborg. Senest var foreningen og Epilepsihospitalet til møde med Socialdemokraternes sundhedsordfører Flemming Møller Mortensen, og tidligere har der været møder med hans kollega fra Dansk Folkeparti, Liselott Blixt, der også er formand for folketingets sundhedsudvalg.

Hver gang har foreningens budskab været, at samfundsindsatsen på epilepsiområdet trænger til et markant løft. Epilepsien er forsømt, og det mener foreningen, at den er hele vejen rundt: Fra udredning af sygdommen over behandling og derfra bedre og mere individuel støtte til bedst mulige tilværelse med epilepsi, fortæller Epilepsiforeningens formand, Lone Nørager Kristensen:

”Der er mange udfordringer, som for eksempel at udredningsretten ikke overholdes, mangel på neurologer og ulighed i tilbuddene til epilepsipatienter rundt i Danmark. Ikke mindst er der brug for let tilgængelig viden om epilepsi til patienter og pårørende samt forskellige fagpersoner, der ikke lige har en specialuddannelse inden for epilepsi.”

Hvordan har politikerne reageret?

”Begge politikere har givet tilsagn om at hjælpe med udfordringerne. Blandt andet vil de to politikere stille spørgsmål til sundhedsministeren for at få de centrale sundhedsmyndigheder til at have mere styr på området. ”

”Vi er meget tilfredse med begge politikeres opmærksomhed på hullerne, der er i epilepsiindsatsen. Det skal vi arbejde videre med”, siger Lone Nørager Kristensen.

Lige nu arbejdes der hen imod at der arrangeres et møde blandt fagpersoner en gang i efteråret, hvor alle landets sygehusafdelinger inden for epilepsi og andre fagfolk inviteres for at drøfte konkrete forslag til en bedre epilepsiindsats. Senere afholdes en konference på Christiansborg for at få flere politikere til at forstå behovet for et løft i epilepsiindsatsen.

Epilepsiforeningen har sammen med Epilepsihospitalet lavet fem input til, hvordan epilepsiområdet kunne få et løft. Det kan du læse om her

Epilepsiforeningen