TikTok-trend gør grin med epilepsi

04.05.2020

På TikTok kører en udfordring, hvor brugerne laver videoer med ”sjove” epilepsianfald

Med 500 millioner brugere på verdensplan er TikTok, hvor brugerne i 15-sekunder lange videoer optræder, danser eller laver sjov, på vej til at bliver teenagernes yndlingsapp. Og noget af det, nogle underholder hinanden med, er at gøre grin med epilepsi.

Trenden startede sidste år, hvor nogle unge brugere lagde små videoer op, hvor de til tonerne af rapperen Juice WRLDs ”Lucid Dreams” foregav at have anfald med vand, der flød ud af munden på dem. Den gang stoppede trenden, da Juice WRLD døde af en overdosis. Men nu har anfaldsudfordringen fået et comeback, fortæller blandt andet britiske The Sun, australske 10 Daily News og amerikanske Whats Trending.

I et videoprogram på What’s Trendings YouTubekanal fortæller mediet, der fokuserer på sociale medier, om fænomenet og viser nogle af TikTok-opslagene.

Nogle af dem nøjes med at lave fjollede bevægelser til musik eller kaster sig på gulvet i et supermarked. Men der er også nogle meget grove imellem. For eksempel er der en, der tværer sort mascara af øjnene og lader som om hun er ked af det over at en ven er død på grund af epilepsi. I et anden opslag er en person filmet under et rigtigt anfald i en lufthavn, mens der står en pige bagved og grinende efteraber krampebevægelserne.

Heldigvis er der også mennesker, der selv kender til anfald, der blander sig og opfordrer til at lade være med at gøre sjov med den slags. En mor har eksempelvis svaret igen mod trenden ved at lægge et billede af sit barn op med teksten: ”Stop med at lade som om I har anfald. Dette er min søns syge liv.”

En 19-årige pige fra Michigan fortæller i en video, at hun har PNES, og prøver at få folk til at forstå, at hun og andre med anfald har nok at slås med i forvejen: ”Anfald er ikke for sjov. Selv om det kan være sjovt at se på en, der har kramper, så er det ekstremt stødene for sådan en som mig. Jeg er i forvejen følelsesmæssigt belastet af at venner, familie og fremmede skal se mig have anfald, mens jeg er i smerte og uden bevidsthed,” siger pigen med profilnavnet @chlomydia420

image

Den her ekstremt provokerende og stødende trend må gerne gå i glemmebogen hurtigst muligt. Føj!

Lone Nørager Kristensen

I Danmark har den kinesisk ejede app ”kun” ca. 200.000 brugere, og der er få eller ingen, der leger med på den syge trend. Men i for eksempel Australien er TikTok kæmpestor, og dér er den australske epilepsiforening, Epilepsy Action Australia, meget oprørte og gør opmærksom på, at epilepsi er en sygdom, man kan dø af og som har store konsekvenser: “Det er en sygdom, der kræver styrke og mod til at håndtere, og dem, der lever med epilepsi, har nok udfordringer uden at blive hånet på global skala for deres tilstand”, siger direktøren Carol Irland til 10 Daily News og opfordrer TikTok til at gøre mere for at stoppe trenden.

Epilepsiforeningens formand Lone Nørager Kristens er helt enig med sin australske kollega: ”Der er mange trends rundt i verden – og TikTok er normalt et ret sjovt sted, som mange unge kan have stor fornøjelse af. Men den her ekstremt provokerende og stødende trend må gerne gå i glemmebogen hurtigst muligt. Føj! Brug dog hellere tiden positivt på at sprede vigtig viden om, hvordan man skal håndtere reelle epileptiske anfald”, opfordrer hun med henvisning til alle de førstehjælpsmaterialer, man kan finde på Epilepsiforeningens hjemmeside.

10 Daily News og What’s Trending