07.03.2017

Hjerneugen handler også om epilepsi

I Hjerneugen står netværket Hjernen i Fokus bag en række aktiviteter. Der er bl.a. udstilling, foredrag, events, quiz og café-kampagne

Uge 11 er Hjerneuge. Det er en international kampagneuge, The Brain Awareness Week, der I år ligger fra den 13. til 19. marts. I Danmark arrangerer netværket Hjernen i Fokus ugen igennem aktiviteter i hele landet.

Bag Hjernen i Fokus står Epilepsiforeningen, Alzheimerforeningen, Hjernesagen, Hjernerystelsesforeningen, Hjerneskadeforeningen, Hydrocephalusforeningen, Parkinsonforeningen og Spastikerforeningen.

WHO anslår, at der på verdensplan lever en milliard mennesker (1.000.000.000) med en neurologisk lidelse. I Danmark er der ca. 400.000 der lider af sygdomme med udspring i hjernen.  Det er alle de mennesker, deres hjerner, deres kære og deres hverdag, hjerneugen handler om.

400.000 danskere har neurologiske lidelser. Blandt andet:
  • ADHD – cirka 125.000
  • Erhvervet hjerneskade – cirka 125.000, heraf 75.000 med apopleksi
  • Demens – op mod 85.000, heraf 50.000 med Alzheimer
  • Epilepsi – cirka 50.000
  • Hydrocephalus (vand i hovedet) – cirka 20.000
  • Cerebral parese (spastisk lammelse) – cirka 10.000
  • Parkinson – cirka 7.300
  • Hjernerystelse – ukendt, men cirka 25.000 rammes om året

Vind et Bezzerwizzer-spil

Hele ugen er der udstilling af kunst med hjernen i fokus lavet af foreningernes medlemmer. Der er bl.a. fem værker lavet af mennesker med epilepsi. Udstillingen kan ses i forhallen i Dansk Handicaporganisationers hus. Se mere på Hjernen i Fokus’ hjemmeside.

På de sociale medier har Hjernen i Fokus en Facebookside, hvor du kan få viden om hjernen og følge med ugens aktiviteter.

På Facebook vil der også køre en hjerne-quiz, hvor alle der svarer deltager i lodtrækningen om et Bezzerwizzer-spil.  Og på 440 cafeer og restauranter i hele landet vil du kunne finde sjove freecards med Hjernen i Fokus-budskaber.

For Epilepsiforeningens vedkommende skydes Hjerneugen i gang, når foreningens protektor H.K.H. Prinsesse Marie besøger Rigshospitalet, hvor hun bl.a. skal høre om epilepsioperationer og hilse på kirurgipatienter.

Foredrag om epilepsi

Flere af aktiviteterne i Hjerneugen har epilepsi-indhold.

I Holbæk er tre af kampagnens lokalforeninger gået sammen om stort anlagt temadag om hjernen. Der er taler og foredrag og spisning. Bl.a. fortæller neuropsykolog Louise Stauning fra Epilepsihospitalet Filadelfia om kognitive vanskeligheder som følge af en hjerneskade. Det er den 14. marts fra kl. 10:00 til 15:30 på Fjordstjernen, Isefjords Alle 27, 4300 Holbæk. Læs mere her.

I Aarhus tager man fat om et lidt tabubelagt emne inden for epilepsien: Dødsfald.

Jakob Christensen, AUH, beretter om årsager til øget dødelighed ved epilepsi – samt hvad der kan gøres for at undgå dødsfald, hvis man har epilepsi. Det foregår den 14. marts kl. 09.00-09.45 på Marselisborg Centret bygning 8, P.P. Ørums Gade 11, 8000 Aarhus C. Læs mere her.

Alle Hjernen i Fokus’ aktiviteter er åbne for alle. Du kan læse om alle arrangementerne på Hjernen i Fokus’ hjemmeside.

Hjernen i Fokus og Epilepsiforeningen