Hjerneugen med Hjernen i fokus

Hjerneugen ligger i uge 11. Det er det danske navn for den internationale kampagneuge Brain Awareness Week, som hvert år ligger i uge 11. Siden 2016 har en række danske patientforeninger, som alle på hver deres måde har hjernen i fokus, går sammen om en kampagne. En af de foreningerne er Dansk Epilepsiforening.

Det danske bidrag til kampagneugen har fået overskriften ”Hjernen i fokus”. Og i uge 11 arbejder foreningerne om at skabe opmærksomhed om hjernens fantastiske potentiale, herunder de udfordringer som den syge eller skadede hjerne giver. Det uanset om årsagen er medfødt eller kommet til senere i livet, og uanset om det er en fremadskridende sygdom eller en tilstand, som kan helbredes, bedres eller stabiliseres.

I Uge 11 handler det om livet for de cirka 400.000 mennesker i Danmark, hvis hjerne giver hverdagen  ekstra modstand. Det handler om viden om hjernen – alle dens superkræfter og al dens skrøbelighed. Det handler om forskning i hjernen og muligheder for at forebygge, helbrede, vedligeholde og genoptræne. Det handler om at dele viden med hinanden, så vi alle bliver endnu klogere på hjernen.

Hjernen i fokus’ Facebookside vil man kunne se en lang række arrangementer der har tilknytning til hjerneugen.