Purple Day fejres med spektakulær belysning på Storebæltsbroen

Der er lagt op til et festligt syn, når Epilepsiforeningen i samarbejde med Sund & Bælt markerer Purple Day den 26. marts, ved at lade broen lyse lilla fra mørkets frembrud og frem til midnat.

26. marts markerer Sund & Bælt Purple Day ved at lade broen lyse lilla fra mørkets frembrud og frem til midnat. Foto: Sund & Bælt

Af Victor Bebe Larsen
victor@epilepsiforeningen.dk

26. marts fejres Purple Day verden over. Dagen, som blev grundlagt i 2008, har især til formål at skabe fokus og opmærksomhed omkring epilepsi og dem, der er berørt af det.

På dagen går folk rundt med badges, ifører sig lilla tøj og i takt med, at dagen har fået mere international anerkendelse, er bygninger begyndt at dække sig i lilla lys.

Og i år bliver dagen ekstraordinært særlig i Danmark.

Vi er nemlig stolte over og begejstrede for, at Sund & Bælt i år vil være med til at markere dagen sammen med os. Her bliver Fyn og Sjælland forbundet i et lilla lys, når Storebæltsbroens lamper tændes efter mørkets frembrud og frem til midnat.

Enorm betydning for medlemmer og foreningen

Broen har tidligere været oplyst i både rødt og hvidt, da cykelrytteren Jonas Vingeaard blev Tour de France-vinder i 2022 og lyserødt i forbindelse med Støt Brysterne i 2023.

Direktør for Epilepsiforeningen Per Olesen glæder sig over, at Storebælt vil være med til at markere dagen:

– Det betyder enormt meget for en forening som Epilepsiforeningen og vores medlemmer, at Storebæltsbroen støtter op omkring Purple Day. Det er simpelthen en fantastisk måde at skabe ekstraordinær opmærksomhed om epilepsisagen, og de mennesker der er berørt af det, fortæller han og fortsætter:

– Jeg håber alle der kører over broen efter mørkets frembrud og frem til midnat, vil være nysgerrige på den lilla belysning og får lyst til at undersøge, hvorfor den lyser i den farve.

Forhåbentlig smiler vejrguderne ekstra meget over Storebælt netop den 26. marts, så flest mulige kan få den fulde oplevelse af den flotte belysning over bæltet.

Epilepsiforeningen har til dagen hyret en dronefotograf, som vil være på pletten for at fange en masse billeder af broen. Dem vil man efterfølgende kunne se på diverse medier og være velkomne til at dele vidt og bredt.

Læs mere om Purple Day her

Epilepsiforeningen