Se film

Hvad er epilepsi? Hvordan ser anfald ud? Må man dit og kan man dat? Og hvordan er det at leve med epilepsi eller have en med epilepsi i sin familie? Det får man svar på i disse film, hvor der både er illustrative film med forskellige typer anfald, tegnefilm, svar på ofte stillede spørgsmål, læger der forklarer, og mennesker med epilepsi, der fortæller om deres hverdag.

Folk fortæller om oplevelser med anfald

Camilla fik anfald på vej til IKEA

Camilla er 31 år gammel. Hendes mor har været vidne til de to epileptiske anfald, som hun har haft på fem år.

Jan fik hjælp af en brandmand

Jan er 54 år og har haft epilepsi siden 2007. I 2020 fik Jan en hjerneoperation og har været anfaldsfri lige siden.

Forbipaserende filmede datterens anfald

Tina er 60 år og mor til Klara på 25, der fik epilepsi som 5-årig. Tina er konstant i alarmberedskab.

Sif fik anfald under korprøve

Sif er 49 år og har haft epilepsi siden 1997. Sif har et par fraværsanfald om ugen. Hun beskriver sine anfald, som en teenager der går i dvale.

Film om epilepsi og Epilepsiforeningen

I to film fortæller mennesker og familier med epilepsi inde på livet om epilepsi og om Epilepsiforeningen.

Familier med børn med epilepsi

Liva og hendes mor fotæller om epilepsi og om Epilepsiforeningens tilbud til familer med epilepsi inde på livet.

Voksne og unge med epilepsi

Peter og Frida fortæller om det at have epilepsi og om Epilepsiforeningens tilbud til mennesker med epilepsi.

Norske film viser forskellige typer epileptiske anfald

Her er en serie norske undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Vi har fået vores norske søsterorganisation, Norsk Epilepsiforbund, tilladelse til at vise dem på vores hjemmeside. De har endnu ikke danske undertekster.

Fokale anfald med bevaret bevidsthed

Kapitel om anfaldstypen fokale anfald med bevaret bevidsthed fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Fokalt anfald med reduceret bevidsthed

Kapitel om anfaldstypen fokalt anfald med reduceret bevidsthed fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Barn med fokalt anfald og reduceret bevidsthed

Video der viser et barn med fokalt anfald og reduceret bevidsthed, fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Natligt fokalt anfald

Video der viser natligt fokalt anfald. Det er et kapitel fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Generaliseret anfald med myoklonier

Video der viser generaliseret anfald med myoklonier. Det er et kapitel fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Generaliseret tonisk anfald

Video der viser generaliseret tonisk anfald. Det er et kapitel fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Barn med generealiseret tonisk klonisk anfald om natten

Video der viser et barn med generealiseret tonisk klonisk anfald om natten. Det er et kapitel fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Barn med atonisk generaliseret anfald

Video der viser et barn et barn med atonisk generaliseret anfald. Det er et kapitel fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Generaliseret anfald med absencer

Video der viser et generaliseret anfald med absencer. Det er et kapitel fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

Generaliseret anfald i kørestol

Video der viser et generaliseret anfald i kørestol. Det er et kapitel fra en norsk undervisningsfilm lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo. Det er skuespillere der viser anfaldene.

16 film svarer på ofte stillede spørgsmål

Norsk Epilepsiforbund har lavet nedenstående filmserie, hvor der med humor og en frisk tilgang til tingene svares på forskellige hyppigt stillede spørgsmål om epilepsi. Med støtte fra firmaet UCB Nordic har filmene fået danske undertekster, og vi har fået tilladelse til at bringe dem.

Hvad er epilepsi?

Hvordan udredes epilepsi?

Kan man blive rask fra epilepsi?

Er epilepsi farligt?

Hvordan vælges ens medicin?

Er epilepsi farligt?

Må jeg være alene?

Epilepsi og graviditet

Hvad er epileptiske anfald?

Hvordan behandles epilepsi?

Hvad kan udløse anfald?

Hvordan håndteres et epilepsianfald?

Må man motionere?

Må jeg drikke alkohol?

Må jeg bade?

Epilepsi og kørekort

Epilepsi hos unge, voksne og ældre

Her er en lille og lidt ældre filmserie, hvor fagfolk og patienter fortæller om epilepsi hos større børn, unge, ældre samt voksne i forskellige beskæftigelsessituationer.

Støre børn og teenagere med epilepsi

Filmen fortæller hvad epilepsi er. Og større børn og unge fortæller om hverdagen med epilepsi. Det kan være lidt svært at være teenager, men med epilepsien oven i kommer der en ekstra udfordring.

Epilepsi hos voksne

Filmen fortæller om epilepsi. Og tre voksne med epilepsi fortæller om deres liv og forhold til arbejdsmarkedet.

Epilepsi hos ældre

Filmen fortæller, at mange over 60 får epilepsi. Hvorfor er det svært, at opdage epilepsi hos ældre? Hvorfor er der mange, der får forkert behandling?

Unge med epilepsi - epilepsi og hvad så

Epilepsi har mange former. De fleste unge, der får epilepsi, kan leve et næsten almindeligt liv ved hjælp af medicin. Filmen fortæller hvad epilepsi er og vi følger nogle unge med epilepsi.

Film om epilepsi  hos personer med udviklingshæmning

To film der oprindeligt var tiltænkt fagpersoner og andre, der har ansvar for mennesker med et udviklingshandicap.

Epilepsi og udviklingshæmning

En overlæge og personanale fra en institution fortælle om epilepsi samt behandling og omsorg for personer med epilepsi og udviklingshæmning

Arbejd med epilepsi og udviklingshæmning

10 minutters film om epilepsi og udviklingshæmning med gode råd til personer, der arbejder på institutioner eller er pårørende. Den er udgivet af Sundhedsstyrelsen.

Film fra kampagner og andet

Her er film lavet i forbindelse med forskellige kampagner og fremstød

Tal om epilepsi

Der er 50.000 danskere med epilepsi. Der er en epilepsiforening for dem alle.

Sådan er det at leve med epilepsi

16 personer med epilepsi, søskende, børn eller forældre til personer med epilepsi fortæller ærligt om, hvordan det er at have epilepsien som en del af sin hverdag.

40 personer får anfald på Rådhuspladsen

OBS-spot hvor Dansk Epilepsiforening gør opmærksom på epilepsi ved at lave happening ved Storkespringvandet, hvor 40 mennesker falder om i kramper.

Hvad er epilepsi?

Dansk video der fortæller, hvad epilepsi er. Den viser epilepsianfald. Læger fortæller om anfald og behandling af epilepsi.

Epilepsi - hva er det?

Indlede kapitel om epilepsi i en norsk serie undervisningsfilm om epilepsi. Den er lavet af Spesialsykehuset for epilepsi (SSE) i Oslo.