Epilepsiforeningens ulandsarbejde i Uganda

Epilepsiforeningen har siden 1997 været involveret i et ulandsprojekt i Uganda, hvor vi støtter Ugandas epilepsiforening. Foreningen hedder ESAU, hvilket betyder: Epilepsy Support Association Uganda.

I første omgang var målet at sikre folk adgang til medicin og få en ugandisk epilepsiforening op at stå. Det er lykkedes. Projektet er i dag et såkaldt udfasningsprojekt, hvor målet er, at Ugandas epilepsiforening fra 2018 skal kunne stå på egne ben med penge, de selv skaffer fra andre steder end Danida, der er dem, der betaler for projektet.

ESAUs formål et at sprede kendskab til epilepsi, at fremme rettighederne for mennesker med epilepsi og gøre den ugandiske behandling af epilepsi bedre.

Her kan du læse et interveiw med en af projektets pionerer, der fortæller, hvordan projektet har sikret at mennesker med epilepsi i dag bliver tilbudt medicin og tør fortælle, at de har epilepsi.

Støtten til epilepsiforeningen i Uganda er også en indirekte støtte til landet Uganda, idet udviklingen af ESAU også bidrager til fremme af demokrati, menneskerettigheder og inklusion af handicappede i Uganda.