Min situation - min epilepsi

De udfordringer epilepsien kan give dig er blandt andet afhængig af, hvor du er i livet. Ligesom dit køn også spiller en rolle. Her kan du se, hvad din alder og dit køn betyder for din epilepsi, behandlingen og livet med sygdommen.

Jeg har et barn med epilepsi

Omkring 0,5 – 0,7% af alle børn får konstateret epilepsi. På disse sider ser vi på de ting, som er særlige problemstillinger for mindre børn og børn i skolealderen med epilepsi.

Få svar på de oftest stillede spørgsmål om epilepsi hos børn, om årsag, anfald, førstehjælp og barnets vilkår.

Læs om behandling af epilepsi hos børn

Læs om kognitive vanskeligheder hos børn med epilepsi

Læs om hvordan, du kan tale med barnet og andre om epilepsien.

Jeg er forælder til ung med epilepsi

Hvad skal du som forælder tænke over, når du har en ung datter eller søn med epilepsi? Det kan du læse lidt om på denne side.

Jeg er ung med epilepsi

Jo større viden og kendskab, du har til din epilepsi, jo mere tryg vil du føle dig. Her lærer du at håndtere din sygdom på den bedst mulige måde. Du kan også læse om de ændringer, der sker omkring behandlingen, når du går fra barn til voksen. Du finder siden her.

Jeg er mand med epilepsi

Her ser vi på de mænd, som ønsker sig et normalt liv med sport, sex og bilkørsel lige så meget som alle andre mænd, men hvor epilepsien kan give problemer. Her er er gode råd om de udfordringer, epilepsien kan give, og svar på de oftest stillede spørgsmål

Jeg er kvinde med epilepsi

Der er særlige problemstillinger, der gør sig gældende vedrørende den medicinske behandling, når kvinden er i den del af livet, hvor de har et aktivt seksualliv, skal bruge prævention, når de skal have børn, og når de kommer i overgangsalderen.  På disse sider forsøger vi at svare på de mest almindeligt forekommende spørgsmål om disse forhold.

Jeg har rundet 65 og har fået epilepsi

Jeg har ansvar for et menneske med epilepsi og udviklingshæmning

25-30 procent af alle personer med udviklingshæmning og mere end 70 procent af personer med svær udviklingshæmning har epilepsi. Personer med udviklingshæmning tegner sig for cirka en fjerdedel af alle tilfælde af epilepsi. Vi har samlet nogle gode råd til personale og pårørende til mennesker med epilepsi og udviklingshæmning.

Jeg er lærer for elev med epilepsi

Hvilke særlige problemer har børn med epilepsi? Hvad skal man vide som skolelærer, hvis en elev har epilepsi? Hvad skal man fortælle til de andre børn og deres forældre? Hvad gør man, hvis eleven får et anfald på skolen? Og er der ting, eleven ikke må være med til? Alt der får du svar på her.

Vi har mange flere sider, der kan gøre dig klogere på din epilepsi

Hvilken epilepsiform har du?

Betegnelsen epilepsi dækker over en lang række forskellige lidelser med forskellige årsager og symptomer. Læs om de hyppigste former for epilepsi – det der hedder epilepsisyndromer.

Hvilken type anfald har du?

Fælles for de mange former for epilepsi er, at personerne får epileptiske anfald, der kan være vidt forskellige fra person til person. Hvilken anfaldstype har du?

Lær mere om epilepsi

Hvad er epilepsi? Hvor mange har det? Hvorfor får man det? Hvad skal man gøre, hvis man ser et anfald? Kan man dø af det? Hvordan behandles det? Få svar på alle dine spørgsmål om epilepsi.

Kom med i fællesskabet

Bliv medlem af Epilepsiforeningen og få glæde af vores tilbud om netværk, rådgivning og viden.