Epilepsiforeningen

Foreningen arbejder grundlæggende for at hjælpe sine medlemmer og varetage interesserne bredt set for de ca. 55.000 danskere, der har epilepsi samt deres pårørende. Konkret sker det gennem en lang række forskellige aktiviteter.

Hvordan kommer jeg i kontakt med Epilepsiforeningen?

Hvordan hjælper I mennesker med epilepsi?

Sådan hjælper vi mennesker med epilepsi:

• Professionel rådgivning til medlemmer ved sygeplejerske og socialrådgiver
  • Oplysningsaktiviteter i form af medlemsblad, pjecer, hjemmeside, generelle kampagner samt målrettede kampagner på de sociale medier.
  • Kursusaktiviteter som har til formål at lære deltagerne at leve bedst muligt med epilepsien; eksempelvis forældre- og voksenkurser
  • Netværksaktiviteter landet rundt
  • Støtte til forskning på området.
  • Politisk arbejde for at sikre de bedst mulige behandlings- og levevilkår for alle med epilepsi

For at forbedre forholdene for mennesker med epilepsi, arbejder vi konkret med:

• at udbrede kendskabet til epilepsiens årsager, behandling og dens psykologiske og sociale konsekvenser.
  • at støtte initiativer, der forbedrer behandlingsmuligheder, samfunds-, erhvervs– og levevilkår for personer med epilepsi.
  • at fremme og støtte forskning til gavn for personer med epilepsi.
  • at støtte personer med epilepsi til at modtage de bedst mulige behandlingstilbud samt afbøde flest mulige afledte psykosociale konsekvenser af sygdommen.
  • at støtte pårørende til de, som er berørt af epilepsi.
  • at fremme sociale aktiviteter og netværksaktiviteter.

Hvorfor bør jeg være medlem af Epilepsiforeningen?

Som medlem af Epilepsiforeningen er du med til at sikre, at mennesker med epilepsi inde på livet har nogen, der taler deres sag og tilbyder dem støtte. Som medlem af Epilepsiforeningen får du også selv adgang til alle vores tilbud til medlemmer:

Rådgivning ved sygeplejerske, socialrådgiver og forsikringsselskab

Netværk gennem sociale arrangementer

Kurser

Besøg på skolen af en informatør

Lej sommerhus og campingvogn billigt

Bladet ”Epilepsi” fire gange om året.

Som medlem er du også med til at støtte:

Forskning

Politisk arbejde

Hvordan bestiller jeg jeres informationsmaterialer?

Du kan bestille og downloader vores pjecer og andre materialer gratis og portofrit her.

Hvis du vil have en smagsprøve på vores blad “Epilepsi” eller downloade tidligere numre grats. Så kan du hente bladet her.

Hvordan kan jeg støtte Epilepsiforeningen?

Din støtte gør en forskel, og du og andre, der personligt bidrager til sagen, er afgørende for, at vi kan arbejde og for og hjælpe mennesker med epilepsi. Der er flere muligheder for at støtte vores arbejde,

Hvordan indstiller jeg en til Epilepsiprisen?

Med Epilepsiprisen hylder Epilepsiforeningen hvert år en eller flere personer, som har lavet en ganske særlig og ekstraordinær indsats for mennesker med epilepsi. Alle med interesse for epilepsiområdet kan indstille personer til prisen.

Hvor finder jeg hjælp som frivillig?

siden for frivillige finder du en række informationer om Epilepsiforeningens nuværende rammer og det frivillige arbejde. Siden er en frivillighåndbog, man kan bruge som et opslagsværk i dit frivillige arbejde.

Hvordan kan jeg tjekke og ændre mine medlemsoplysninger?

”Min side” kan du opdatere dine medlemsoplysninger – f.eks. adresseoplysninger – og administrere dine tilmeldinger til arrangementer og nyhedsbreve.

Mød medlemmer af Epilepsiforeningen
Barn med epilepsi og familien
Voksen med epilepsi
Kontakt rådgivningen

Her finder du sider om Epilepsiforeningens mange tilbud

Rådgivning

Medlemmer kan få gratis rådgivning hos vores sygeplejerske og socialrådgiver.

Vores forskningsindsats

Epilepsiforeningen uddeler penge til forskning i epilepsi via Inge Berthelsens Legat.

Bladet Epilepsi

Du kan få en smagsprøve på det seneste nummer af vores nyhedsmagasin om epilepsi og læse hele bladet af ældre numre.

Gratis nyhedsbrev

10-12 gange om året sender vi dig et gratis nyhedsbrev med de vigtigste nyheder og bedste historier fra epilepsiområdet. Som medlem får du nyhedsbrevet automatisk, men alle kan tilmelde sig det gratis.

Lej ferieboliger

Medlemmer af Epilepsiforeningen kan leje foreningens campingvogn på Bøsøre Camping og sommerhuset Hanne Hansen ved Vesterhavet.

Mød andre

Du kan møde andre, der har epilepsi inde på livet, i sidens Samtaleforum, via Facebook-grupper eller i vores forskellige netværk.

Legat

Epilepsiforeningen uddeler skattefrie legater fire gange om året til mennesker med epilepsi, som har det økonomisk vanskeligt.

Politisk arbejde

Det er en meget vigtig opgave for Epilepsiforeningen at være vagthund på epilepsiområdet, og bidrage med solid viden, lobbyvirksomhed og engagement.

Få besøg af en informatør

Epilepsiforeningen har en række informatører, der tager ud på fx skoler og institutioner og fortæller om epilepsi

Lokalkredse

Epilepsiforeningen har 10 lokalkredse, der bl.a. laver sociale arrangementer og netværk. Mød dem her.

Landskontoret

På vores landskontor møder du vores rådgivere og kontorets andre ansatte. Her er vores kontaktoplysninger.

Organisationen

Her finder du vores Hovedbestyrelse, forretningsudvalg, samarbejdspartnere, protektor, vedtægter og årsrapporter.

Selvbetjening

Meld adresseændringer, afregne transportudgifter og indberet bestyrelsessammensætningen efter generalforsamlinger.

Bliv medlem

Medlemmer af Epilepsiforeningen får tilbudt rådgivning, netværk, kurser, billige feriemuligheder og meget andet.

Støt sagen

Der er mange måder, hvor du kan støtte vores arbejde for færre anfald og en bedre hverdag.