KLAP - beskæftigelsesprojekt for folk på førtidspension

KLAP, der står for Kreativ langsigtet arbejdspladsplanlægning, er et landsdækkende beskæftigelsesprojekt, med otte jobkonsulenter fordelt over hele landet – alle parate til at hjælpe den enkelte med at få et arbejde. Projektet har bl.a. indgået jobskabelsesaftaler med mange store, landsdækkende virksomheder.

Sådan får man job via KLAP

Betingelserne for at få et job igennem KLAP er, at man skal være tilkendt førtidspension og samtidig have epilepsi eller et andet kognitivt handicap. Desuden skal man være motiveret for at arbejde, i stand til selv at komme på arbejde, god til at lytte og god til at møde til tiden.

Alle ledige job bliver slået op på jobnet.dk. Man kan også tilmelde sig en jobmail på KLAP’s hjemmeside under “Ledige job”

Før en ansættelse er der en måneds praktik for kandidaten med førtidspension. Hvis praktikken forløber tilfredsstillende, tilbyder virksomheden en ansættelse på overenskomstmæssige vilkår med en timeløn, som bliver fastsat mellem virksomheden, kandidaten og den faglige organisation på området. Som udgangspunkt vil timelønnen være en 1/3 af den overenskomstmæssige løn på området.

Projektet har sit oprindelige afsæt i Landsforeningen LEV, men har siden udvidet samarbejdsfladerne til en række andre handicaporganisationer, herunder nu altså også Dansk Epilepsiforening, hvor foreningens to rådgivere har haft alle KLAP-projektets jobkonsulenter på et epilepsikursus.

Her finder du viden om KLAP

Er du interesseret i at høre mere om dine muligheder, kan du finde kontaktoplysningerne på KLAP´s hjemmeside.