§95. Hvis kommunalbestyrelsen ikke kan stille den nødvendige hjælp til rådighed for en person, der har behov for hjælp efter §83 og §84, kan kommunalbestyrelsen i stedet udbetale et tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.
§83. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde:
1) personlig hjælp og pleje,
2) hjælp eller støtte til nødvendige praktiske opgaver i hjemmet og
3) madservice.
§ 84. Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Stk. 2. Tilbuddene efter stk. 1 gives til personer, som på grund af midlertidigt eller varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer ikke selv kan udføre disse opgaver.
§95 Stk. 2. En person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har behov for personlig hjælp og pleje og for støtte til løsning af nødvendige praktiske opgaver i hjemmet i mere end 20 timer ugentligt, kan vælge at få udbetalt et kontant tilskud til hjælp, som den pågældende selv antager.
§95 Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan dog i særlige tilfælde beslutte, at hjælpen efter stk. 2 fortsat skal gives som naturalhjælp eller udbetales til en nærtstående person, som helt eller delvis passer den pågældende.
§95 Stk. 4. Det er en betingelse for tilskud til ansættelse af hjælpere efter stk. 1-3, at tilskudsmodtageren er i stand til at fungere som arbejdsleder for hjælperne. Det er desuden en betingelse, at tilskudsmodtageren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pågældende indgår aftale med en nærtstående, en forening eller en privat virksomhed om, at tilskuddet overføres til den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmål om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i så fald af den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed i samråd med den pågældende.
§95 Stk. 5. I de situationer, hvor tilskudsmodtageren er arbejdsgiver, skal kommunalbestyrelsen tilbyde at varetage lønudbetalinger m.v.
Du finder Serviceloven her
Hjælp efter §95 udmåles som der efter servicestandarden udmåles hjemmehjælp bortset fra, at der skal ses individuelt på tidsforbrug til enkelte pleje- og pasningsopgaver. Forstået på den måde, at der ikke blot kan afsættes de sædvanlige antal minutter til de enkelte plejeopgaver, der skal vurderes konkret og individuelt på behovet.
Efter §95 kan du kun få hjælp (bevilget timer) til at udføre egentlige pleje- og pasningsopgaver for dig, altså helt konkrete opgaver. Det betyder, at det ikke er muligt at udmåle hjælp til overvågning, som du måske kan have behov for på grund af din epilepsi. Årsagen er en dom i 2015, hvor Højesteret afgjorde, at der ikke er lovlig mulighed for at udmåle hjælp til overvågning. Herefter er kommunerne nødt til at rette ind efter Ankestyrelsens principafgørelse, rettens afgørelse medførte. Epilepsiforeningen har i januar 2017 været til foretræde for Social- og sundhedsudvalget på Christiansborg i anledning af, at der ikke kan gives timer til overvågning.
Det er dog vedtaget, at der til unge i alderen fra 18 år til og med 23 år kan udbetales tilskud til ansættelse af hjælpere til natlig overvågning. Hvis der efter lægelig vurdering er tale om livstruende sygdom, kan ordningen forlænges med 2 år. Man skal være opmærksom på, at forældrene ikke kan ansættes til at varetage den natlige overvågning. Tilskuddet til ansættelse af natlige hjælpere til overvågning udbetales fortsat til den nærtstående eller den forening, der modtager tilskud til ansættelse af hjælpere i dagtimer. Ordningen forudsætter, at man er berettiget til hjælp efter serviceloven §95 stk. 3.