Hjælpemidler

Vi har samlet oplysninger om forskellige hjælpemidler, som i nogle tilfælde kan være en hjælp i dagligdagen med epilepsi.

Nogle af hjælpemidlerne kan du få støtte til igennem sin kommune, nemlig når de i lovens forstand betragtes som hjælpemidler. Nedenfor får du en forklaring på, hvornår du kan søge kommunen om dækning af udgiften til hjælpemidlet.

Det er altid en god ide at tale med din epilepsilæge/epilepsisygeplejerske om, hvorvidt der er særlige hjælpemidler i forhold til din epilepsi, som er hensigtsmæssige i netop din situation.

Alle kommuner har også en afdeling som har at gøre med hjælpemiddelområdet, hvor du kan stille spørgsmål til hjælpemidler generelt.

Anfaldsalarmer

Der findes forskellige alarmer, som kan medvirke til at sikre, at et anfald ikke overses. Vi har lavet en side med de alarmer, hvor der er dokumentation for, at de er afprøvet efter nogle minimumskrav i forhold til sikkerhed og funktionalitet. Du kan også læse om mulighederne for at få tilskud til en alarm. Alt det finder du her.

App med anfaldskalender

Det kan være rigtigt svært at huske, hvor mange anfald man har haft, derfor er det yderst vigtigt, at føre en anfaldskalender. En god oversigt over ens anfald er nemlig et uundværligt redskab til en god behandling.   Her kan du f.eks. bruge Epilepsiforeningens App ”Epilepsi”. Den kan hentes i Google Play og App Store og på Epilepsiforeningens hjemmeside, hvor der også findes information om, hvordan den fungerer. Denne App giver, ud over registrering af anfald, også mulighed for at filme anfald.

Læs mere om og hent appén Epilepsi her.

Læs mere om registrering og observation af anfald her.

ID armbånd

Der findes forskellige udgaver af ID armbånd, som indeholder vigtige oplysninger, der giver personer, som overværer et anfald, mulighed for at hjælpe personen med anfald.

Wristbands i vandtæt stof med velcrolukning indeholder en ID-strimmel, hvor du kan skrive oplysninger som f.eks. navn, kontaktperson, sygdom og medicin. De findes i mange forskellige farver, mønstre og  størrelser.

Du kan se og bestille de forskellige wristbands her.

ID-armbånd i silikone med SMS kode

Det kan hjælpe andre til at hjælpe dig, hvis du får et anfald. Systemet bag produktet bygger på identifikation og information ved hjælp af en simpel SMS. Armbåndet giver dig mulighed for at give rigtig og præcis information. Du bestemmer selv, hvilke informationer, modtageren skal have, og oplysningerne kan ændres efter eget behov via login på en hjemmeside. Informationerne kan indeholde tekst med personlig information, adresse, telefonnummer, video osv.

Du kan se mere og bestille armbåndet fra 2befound hos producenten.

SOS-kapslen

SOS-kapslen er en lille metalkapsel på størrelse med en 2-krone. Kapslen er i rustfrit stål, nikkelfri og med skruelåg. Den fås i halskæde, armlænke eller til urrem. Kapslen indeholder en strimmel med oplysninger om f.eks. ID og medicin.

SOS-kapslen forhandles hos Dansk Folkehjælp.

Doseringsæsker til medicin

Det er en fordel at bruge doseringsæske. Alle ved, at det kan være svært at huske at tage medicin hver dag, og måske flere gange dagligt. Medicinen skal forhindre, at der kommer anfald, derfor er det vigtigt at tage den – også selv om man ikke har anfald mere. Hvis medicin ikke tages regelmæssigt, kan svingningerne i blodets medicinindhold være årsag til anfald. Når du bruger doseringsæske, kan du altid se, om du har husket medicinen.

Læs mere om at huske medicin i hverdagen

På hjælpemiddlebasen.dk kan du læse mere om doseringsæsker

Beskyttelseshjelme

Ved nogle former for epilepsi kan det være nødvendigt at bruge hjelme og lignende udstyr, som beskytter hovedet mod stød. Det er især nødvendigt ved hyppige, uvarslede anfald som oftest medfører, at personen pludseligt falder omkuld.

Se mere om hovedbeskyttelse på hjælpemiddelbasen.dk.

Her kan du læse om alarmer og app med anfaldskalender

Anfaldsalarmer

Vi ser på de anfaldsalarmer, der har dokumentation for, at de er blevet testet. Vi kigger også på mulighederne for at få tilskud til alarmen.

App med anfaldskalender

Med app'en "Epilepsi" kan du lave hurtig anfaldsregistrering, filme anfald, lave uddybende anfaldobservationer og holde overblik i en anfaldskalender.

Tilbud til nye og nuværende medlemmer

FÅ EN GRATIS DOSERINGSÆSKE

Bliv medlem af Epilepsiforeningen og få en gratis doseringsæske sammen med medlemskabet (værdi 99 kr.). Er du medlem, kan du bestille en gratis doseringsæske.

FÅ DIN ÆSKE