Anmeldernes vurdering: Her er de fem bedste app med anfaldskalender

Vi har her set på både fagpersonernes og brugernes vurdering af de mange apps med anfaldskalender, der findes. Og ud fra det har vi listet de fem bedst vurderede apps

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Der findes aktuelt ingen alment tilgængelige apps til anfaldsregistrering på dansk. Epilepsihospitalet har udviklet en app, der udelukkende er tilgængelig for hospitalets patienter. Og Epilepsiforeningen har tidligere haft en digital anfaldskalender, men den er ikke aktuelt tilgængelig på grund af tekniske udfordringer.

Epilepsiforeningen får jævnligt henvendelser fra IT-udviklere, som arbejder på at skabe forskellige nye epilepsi-apps. Men indtil der kommer en dansk app, er der forskellige engelskspogede apps med anfaldskalender. Vi præsenterer her de fem bedst anmeldte.

Baggrunden for vurderingerne

Iranske neurologer har i et videnskabeligt tidsskrift i år lavet en metodisk gennemgang af alle de digitale anfaldskalendere, de kunne finde på Google Play. De har beskrevet 20 forskellig apps funktioner og vurderet dem på forskellige parametre så som f.eks. funktionalitet, æstetik og også en hel personlig, subjektiv vurdering. De tal har de så regnet sammen til en samlet score.

Vi har her set på både forskernes vurdering og brugernes vurdering på Google Play. Og ud fra det har vi listet de fem bedst vurderede apps.

Epilepsy Journal

Brugernes vurdering: 4,1. Fagpersonernes vurdering: 3,5.

Epilepsi Journal er den anfaldskalender-app, der er downloadet flest gange – flere end 50.000 personer har hentet den ned. De mange brugere giver den 4,1 stjerner, og hos fagpersonerne får den en samlet scorer på 3,5 – når det gælder funktionalitet, gav fagpersonerne den 4.

I app’en kan du registrere dine anfald, notere omstændighederne omkring anfaldet, blive husket på at tage din medicin og få lavet diagrammer og tabeller over dine anfald. Der er også en særlig feature til folk på ketogen diæt.

App’en var i 2017 på Medical News Todays liste over de 10 bedste epilepsi apps

Apple

Seizure Tracker

Brugernes vurdering: 4. Fagpersonernes vurdering: 3,2

Seizure Tracker er downloadet af flere end 10.000. I appen kan du registrere dine anfald i en kalender, lave og gemme videooptagelser af anfaldene, notere omstændighederne ved anfaldene, administrere din medicin og få din data vist i diagrammer. App’en har også en feature til mennesker med VNS.

Hos fagpersonerne scorede funktionaliteten 4,2 og app’en fik en samlet score på 3,2. Hos Google har brugerne givet den 4.

Det er et forældrepar til et barn med epilepsi, som står bag app’en, der i 2017 var på Medical News Todays liste over de 10 bedste epilepsiapps.

Findes kun til android.

Helpilepsy

Brugernes vurdering: 4. Fagpersonernes vurdering: 3,5.

Helpilepsy er kun downloadet af 5.000+ brugere, så den gode score hos brugerne bygger på få personer. Men de iranske fagpersoner roser den og giver funktionerne en score på 4 og app’en en samlet score på 3,5.

I Helpilepsy, der lavet i samarbejde fagpersoner, kan du registrere anfald i en kalender, styre din medicin, notere bivirkninger og få din data præsenteret i diagrammer. App’en rummer også en masse information om epilepsi.

Helpilepsy er også den anfaldskalender, Rigshospitalet har valgt at bruge, i forbindelse med et kommende stort forskningsprojekt om epilepsi og depression.

Iphone

Simple Seizure Diary

Brugernes vurdering: 4,2. Fagpersonernes vurdering: 3,3

Simple Seizure Diary er downloadet af flere end 10.000. Som navnet siger, er det en reletaivt simpel anfaldskalender. Den har færre funktioner end flere af de andre apps, men den har anfaldskalender, mulighed for at notere omstændighederne omkring anfaldet og kan give dig dine data i diagrammer og en rapport, du kan dele med f.eks. familien eller behandleren.

Hos fagpersonerne var den samlede score ”kun” 3.3, men når det gælder dens funktioner, gav de den 4.

Findes ikke til IPhone.

My Seizore Diary

Brugernes vurdering: 2. Fagpersonernes vurdering: 3,5

My Seizore Diary er downloadet flere end 10.000 gange. Selvom den ikke er brugernes yndling, så har vi taget den med, fordi det er den, fagpersonerne var gladest for. Den samlede score er 3,5, men når det gælder funktioner, scorer den 4,2. Og med en score på 3,5 i fagpersonernes helt subjektive vurdering, er det den, de personligt bedst kan lide.

App’en er udviklet af den amerikanske epilepsiforening The Epilespy Foundation. I app’en kan du føre anfaldskalender, noterer omstændighederne omkring anfaldet og dele en rapport med diagrammer med andre.

Findes ikke til IPhone.

Fagpersoner går for lidt op i apps

Hos de iranske forskere, der har lavet gennemgangen af 20 apps, er den gennemsnitlige samlede score 3,2. Og forskerne er ikke særlig imponeret over udbuddet:

”Få apps opfylder forud specificerede kriterier for kvalitet, indhold og funktionalitet til at administrere epilepsien”, skriver de i konklusionen og er bekymrede over den manglende interesse for apps hos fagpersoner. For de få faglige vurderinger, der er findes af de mange epilepsi-apps begrænser deres kliniske værdi, mener de.

USA’s nationale forskningsbibliotek, NCBI. Medical News Today. og Google Play og AppStore.