13.02.2024

Hvilken doseringsæske skal jeg vælge?

Der findes et hav af forskellige muligheder når man gerne vil huske at tage sin medicin - og ikke mindst kunne se om man har taget den. Her er de ting, du skal overveje, før du vælger en

Der findes et hav af forskellige muligheder når man gerne vil huske at tage sin medicin.

Af Camilla Skødt Bonde
camillla@epilepsiforeningen.dk

Når man har epilepsi er noget af det vigtigste at tage sin medicin fast hvad dag, for at undgå anfald. Det kan være svært at huske at tage medicinen, og til det kan en alarm på telefonen eller notifikation fra fx Apotektes app hjælpe. Noget andet der kan hjælpe, er faste rutiner omkring ens medicin, fx at man altid tager den sammen med ens morgenmaden og aftensmaden.

Men en ting er en påmindelse om at tage medicin, noget andet kan være tvivlen efterfølgende, om man nu også fik taget sin medicin? Her kan doseringsæsker hjælpe. Men hvilken type skal man vælge, der er mange forskellige typer på markedet. Man kan købe doseringsæsker på apoteket, Matas, forskellige dagligvarebutikker og diverse hjemmesider.

Det skal du overveje

• Det er generelt en god ide at have så man kan dosere medicin til minimum en uge ad gangen.
  • Der skal være et rum til hver dosis så hvis man tager medicin tre gange om dagen skal der være tre rum til hver dag.
  • Der skal være ordentlig plads til alle piller i hvert rum så man kan lukke doseringsæsken ordentlig.
  • Man skal være opmærksom på hvilken lukkemekanisme der er og hvad der passer til ens behov. Nogle er med skyde låg der åbner en dosis ad gangen, men hvor man kan risikere at køre lågen for langt hen og hælde både morgen og middagsdosis ud på en gang. Andre doseringsæsker er små individuelle rum med klik låg. På den måde risikerer man ikke at få mere medicin ud end det man skal bruge og de er nemme at have med i tasken. På den anden side kan de være svære at åbne.
  • I den noget dyrere ende kan man også få doseringsæsker med alarmer som ikke stopper før man har taget medicinen.

Husk også

Skal man ud og rejse er det altid bedst at opbevare sin medicin i den originale emballage. Så kan man evt. tage sin doseringsæske med og fylde over i den når man er fremme.

Har man selv eller ens barn svært ved at sluge piller, kan man købe “pille overtræk” på apoteket som coater pillerne så de er nemmere at sluge og giver en smag af citrus.

Vil man slippe for at pakke sin medicin i en doseringsæske, har apotekerne et tilbud, hvor du får dem til at pakke din medicin i en såkaldt dosisrulle, hvor du får en rulle med medicin til 14 dage pakket i små poser med den daglige dosis. Prisen for den service er afhængig af mængden af medicin, der skal pakkes. Læs mere på apoteket.dk

Epilepsiforeningen