Apotekernes magasin giver fem gode råd til dig med epilepsi

I apotekernes blad Sund Videns forårsnummer får gratismagasinets 120.000 læsere mulighed for at blive klogere på epilepsi, anfaldstyper, førstehjælp og livet med sygdommen

Sund Viden er apotekernes populære gratismagasin, der tre gange om året udkommer i et oplag på 120.000. Bladet har interviewet Epilepsiforeningens sygeplejerske Camilla Skødt Bonde. Illustration: Sund Viden

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

For mange mennesker er epilepsi ”noget med krampeanfald”. Men epilepsi har mange symptomer, årsager og forløb. Jo før sygdommen bliver opdaget, jo bedre for prognosen. Og jo mere den almindelige dansker ved om epilepsi, jo mere støtte kan de epilepsi-ramte få. Alt det prøver Epilepsiforeningens sygeplejerske Camilla Skødt Bonde at forklare til bladet Sund Videns mange læsere.

Sund Viden er apotekernes populære gratis magasin, der tre gange om året udkommer i et oplag på 120.000. Bladet har interviewet Camilla Skødt Bonde, der over tre sider fortæller om epilepsi. Camilla og bladet kommer både omkring, de forskellige typer anfald, førstehjælp, behandling og hverdagen med sygdommen:

Epilepsi er meget andet end kramper, forklarer hun: ”Det giver både angst, bekymringer og begrænsninger. Angst for, hvornår næste anfald kommer, og hvor slemt det bliver. Og bekymringer i forhold til de begrænsninger som opstår i hjemmet, i forhold til fritidsinteresser og på studiet/arbejdspladsen. Nogle føler, at epilepsien tager kontrol over deres liv, fordi de konstant går rundt som en tikkende bombe, og fordi sygdommen bestemmer, hvordan deres liv bliver,” fortæller hun, men tilføjer:

”Men når det er sagt, så lever de fleste et rigtig godt liv uden, at epilepsien begrænser nævneværdigt.”

5 gode råd

Bladet kommer også med disse fem gode råd til alle mennesker med epilepsi:

• 1. Kend din epilepsi, så du ved, hvordan du reagerer
  • 2. Skab struktur og ro i din hverdag, så du får din søvn, og mindsker risikoen for stress
  • 3. Snak om det, vær åben – og fortæl din omverden om din sygdom, for folk er mere rummelige og trygge, når de har viden
  • 4. Undgå at isolere dig socialt, for det forværrer din livskvalitet yderligere
  • 5. Spørg, hvis der er noget, du er i tvivl om

Du kan hente Sund Viden gratis på dit lokale apotek. Men du kan også downloade gratis her.

Ud over artiklen om epilepsi kan du også læse om for tidligt fødte børn, vigtigheden af at tale om sex, gode råd til at holde sig ung så længe som muligt, diare og hvordan du forbereder dig på allergisæsonen.

Sund Viden forår 2024 (pdf)