Epilepsien ændrede Peters arbejdsliv: ”Jeg laver de opgaver, der ellers ikke ville blive lavet”

Epilepsi Podcasten ser på epilepsi og arbejde. Og vi taler med Peter, der måtte ændre sit arbejdsliv radikalt. Epilepsiforeningens podcast taler også med Terese, der har haft anfald på jobbet og med socialrådgiver Helle Obel, der kommer med gode råd

I Epilepsi Podcastens afsnit om epilepsi og arbejde kommer socialrådgiver Helle Obel med gode råd og fortæller om støttemuligheder og arbejdsordninger. Foto: Per Vad

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Der var engang, hvor Peter var en af dem, der havde styr på sit arbejdsliv:

”Jeg arbejdede i nogle år som miljøtekniker, hvor jeg var den, der havde styr på det. Jeg var også på kurser og lærte alt muligt – og dengang satte det sig, så jeg kunne huske det,” fortæller han i Epilepsi Podcasten.

Men så fik han epilepsi, og det ændrede hans jobsituation radikalt, fortæller han: ”I dag er forholdene fuldstændig ændret. Jeg laver de opgaver, der ellers ikke ville blive lavet.”

Epilepsi Podcasten har talt med Peter i et nyt afsnit om epilepsi og arbejde. Podcasten har også talt med Epilepsiforeningens socialrådgiver, Helle Obel, som fra foreningens rådgivningstelefon ved, at Peter bestemt ikke er den eneste, hvor epilepsien giver problemer på arbejdsmarkedet:

”Det er nok det spørgsmål, der fylder mest,” siger hun og fortæller om de typiske problemer, hun hører om i Epilepsiforeningens rådgivning:

”Overordnet set handler det oftest om at komme ind på arbejdsmarkedet, holde fast i det arbejde man måske har, og nogle gange kan det handle om, hvordan kommer man ud af det.”

Ny situation

For Peter betød epilepsien at han måtte skifte til et flexjob:

”Den gang de talte om, at jeg skulle have flexjob, var jeg helt ude af det. Jeg var meget imod det. Jeg var lige så god som alle andre,” fortæller han: ”Jeg har så fundet ud af, at flexjob er en god ting.”

I dag har Peter affundet sig med sin arbejdssituation: ”Det har virkeligt været hårdt”, fortæller han: ”Men man bliver også nødt til at sadle om og finde ud af: Hvad er det så jeg må gøre.”

I Epilepsi Podcastens afsnit om epilepsi og arbejde har vi også talt med Terese, der oplevede at få et anfald på arbejdet. Og Epilepsiforeningens socialrådgiver kommer med gode råd til dem, der måske har fået lidt sværere ved at følge med de andre på jobbet. Og hun svarer på spørgsmål om det dilemma, det kan være, når man skal beslutte, om man vil fortælle om sin epilepsi på arbejdspladsen.

Du kan lytte til alle afsnit af Epilepsi Podcasten på vores hjemmeside. Eller finde den de steder, du finder dine andre podcasts.

Epilepsi Podcasten