Børnebog om epilepsi med inspiration fra Gummi Tarzan

”Viggo får epilepsi” hedder en ny bog for de 4 til 10-årige. Bogen henvender sig til epilepsiramte børn og deres forældre og kan hjælpe barnet med epilepsi med at afmystificere sin egen situation

``Viggo får epilepsi`` er fiktiv fortælling om en fantastisk dreng, der pludselig bliver ramt af epilepsi. Den er skrevet Hanne Mygind. Foto: Mellemgaard

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

I sin tid som gymnasielærer har Hanne Mygind mødt mange unge med diagnoser, som har præget deres hverdag. Og som personlig tutor har hun været helt tæt på nogle dem. Hendes oplevelser og erfaringer har inspireret hende til at til at skrive en børnebog, der både skal underholde og oplyse.

Hendes debut hedder ”Viggo får epilepsi”. Bogen, der henvender sig til børn i alderen 4-10 år fortæller om Viggo, der er en dreng med en meget stor fantasi. Hans bedste legekammerater, Alba og Anton, er tvillinger. De bor i huset ved siden af Viggos. Hver dag opfinder de lege, der fører dem ind i barnets vidunderlige fantasiunivers. En dag skal Viggo på hospitalet, fordi han har haft kramper om natten, og Viggo bliver rumpilot.

”Jeg har skrevet den som en fiktiv fortælling om en fantastisk dreng, der pludselig bliver ramt af epilepsi. Vi følger ham fra de første kramper til indlæggelse og endelig stabilisering, men vi følger samtidig hans liv og hans glæde over til sidst at få bygget en MR-raket i sin have”, fortæller Hanne Mygind. Og fortæller, at hun har fortalt bogen i barnets eget sprog og er inspireret af Ole Lund Kirkegaards ”Gummi Tarzan” og Astrid Lindgrens ”Pippi Langstrømpe”.

Hanne Mygind har to døtre, hvor den ene er læge og den anden er sygeplejerske på en børneafdeling. Det er de to døtre, der har peget på det store behov for litteratur, der både er underholdende og sjov, men også fagligt oplysende. Og Hanne Mygind har brugt de to fagpersoner som sparringspartner i arbejdet med bogen

”Viggo får epilepsi”, der er illustreret med 15 flotte akvareltegninger af Freja Otilia Olrik Ernst, udkommer 18. marts, men kan allerede nu bestilles hos forlaget. Den er på 56 sider og koster fra 119 kr.

Forlaget Mellemgaard