25.10.2021

Martin fik epilepsi efter en drukfest: ”Før ulykken tænkte jeg kun på penge og damer”

Martin Mac har lavet en hjemmeside for at fortælle andre om sit ungdomsliv med epilepsi, og hvad sygdommen har lært ham

Martin og hans venner tog ivrigt for sig af den vodka og Red Bull, der stod på køl i en stor skål is på diskotekets bord. Martin var blevet stærkt beruset og besluttede sig for at tage hjem, men på vej ned ad trappen til diskotekets stueetage faldt han og slog hovedet og hjernen voldsomt.

Da han kom til sig selv flere dage senere, var han blevet opereret i hjernen flere gange og havde ligget i koma i seks dage:

”Jeg kunne ikke huske noget som helst en måned efter uheldet. Jeg havde tabt mig 16 kg. og blev sat til noget fysisk træning a la fitness – jeg blev også sat til at drikke proteindrik for at tage hurtigere på. Jeg forstod stadig ikke helt hvorfor, jeg havde tabt mig så meget, og hvad jeg lavede på hospitalet”, fortæller Martin på den hjemmeside, han har lavet for at fortælle og bearbejde sin historie.

”Det er en ekstra dårlig alder at få epilepsi, når man er 19 år!”

Martin Mac

Skaderne på hjernen gav ham også epilepsi, hvor det første anfald kom under en nytårsfest:

”Ved 11-tiden sad jeg ved bordet og snakkede med tre andre venner. De spillede drukspil, hvilket jeg ikke rigtig kunne være med til. Det næste jeg husker er, at jeg ligger i en seng på hospitalet. Jeg var så sur på det tidspunkt. Sygeplejerskerne fortalte at jeg lige har haft et epileptisk anfald.”

Ny livsstil og nye venner

Epilepsien betød blandt andet, at han ikke længere kunne tåle at drikke mere end højst to genstande. Det lærte han på den hårde måde, da han fik anfald efter at have hygget sig med et par øl sammen med sine forældre:

”Det er virkelig ubehageligt at få anfald – jeg kan ikke beskrive hvordan det føles. Jeg har derfor ikke drukket mig fuld siden uheldet for 8 år siden. Det er en ekstra dårlig alder at få epilepsi, når man er 19 år!”, skriver han på sin hjemmeside.

Epilepsien og de begrænsninger, der følger med sygdommen, har betydet, at Martin har måttet ændre livsstil og skifte ud i sin vennekreds, fortæller han:

”Jeg begyndt at synes, de var umodne, fordi de ofte drak sig voldsomt fulde. Det var jeg også før ulykken, der tænkte jeg kun på penge og damer, men nu har jeg fundet ud af hvordan jeg mener man skal opføre sig overfor hinanden.”

I dag er Martin Mac et sted, hvor han overvejer at vende tilbage til en pædagoguddannelse, han var kommet langt i, da han valgte at springe fra. Hans epilepsi er nogenlunde under kontrol, så længe han passer på sig selv. Og han omgiver sig med venner, der har forståelse for hans epilepsi. Men som han siger:

”Jeg har ikke anfald særlig tit, men det er stressende at vide at anfald kan komme.

Martins hjemmeside

Du kan læse hele Marins historie og hans refleksioner over livet med epilepsi på hans hjemmeside.

Epilepsiforeningen og Martinmac