5 hurtige om Solsikkeprogrammet

Her kan du læse om, hvad Solsikkeprogrammet solsikkesnoren går ud på, og om den kan være noget for dig. Du kan bestille solsikkesnoren gratis og portofrit ved at maile til Epilepsiforeningen på epilepsi@epilepsiforeningen.dk eller ringe til os på 6611 9091

Solsikkesnor viser at du har et usynligt handicap. Den kan bestilles på bl.a. epilepsi@epilepsiforeningen.dk Foto: Per Vad

Af Mikkel Christensen, Videnscenter om handicap

Hvad er Solsikkeprogrammet og Solsikkesnoren?

Solsikkeprogrammet skal gøre usynlige handicap synlige. Hvis du går med Solsikkesnoren, giver du signal til dine medmennesker om, at du i visse situationer kan have behov for mere tid, tålmodighed eller hjælp. Virksomheder, som er en del af Solsikkeprogrammet, har forpligtet sig til at træne sine medarbejdere, så de ved, hvad et usynligt handicap er, hvad Solsikken betyder, og hvordan man bedst møder en person med et usynligt handicap. Solsikkeprogrammet og Solsikkesnoren giver ingen særlige rettigheder eller økonomiske fordele, men mange oplever, at de føler sig mere trygge, når de går med Solsikkesnoren.

Jeg har brug for et særligt kort, der fortæller om min epilepsi. Hvad gør jeg?

Epilepsiforeningen uddeler både Solsikkesnore og –kort gratis. Foreningen har valgt at få lavet et særligt kort, hvor der på forsiden står ”Jeg har epilepsi”. På bagsiden er der dels en vejledning til førstehjælp ved epilepsianfald og dels plads til at skrive kontaktoplysninger ved anfald. Solsikkesnor og -kort kan bestilles ved at kontakte Epilepsiforeningen på epilepsi@epilepsiforeningen.dk eller 6611 9091.

Hvordan får jeg fat i en Solsikkesnor?

Du kan få Solsikkesnoren og andre solsikkevarer på tre måder:

Du kan bestille den gratis hos Epilepsiforeningen ved at maile dit navn og adresse til epilepsi@epilepsiforeningen.dk . Handicaporganisationer, der er med i Solsikkeprogrammet, har som noget særligt lov til at købe produkter hjem og videresælge dem.

De fleste af virksomhederne, der er med i Solsikkeprogrammet, uddeler Solsikkesnoren gratis. På på solsikkeprogrammets hjemmeside kan du indtaste din lokation, hvorefter der vises virksomheder, der er med i Solsikkeprogrammet, som ligger tæt på dig.

solsikkeprogrammet.dk finder du solsikkesnore, armbånd og forskellige typer kort med tekst om usynlige handicap generelt, som kan bæres sammen med solsikkesnoren.

Hvor anerkendes Solsikkesnoren?

Solsikkesnoren anerkendes i alle de virksomheder og handicaporganisationer, som er en del af Solsikkeprogrammet. På solsikkeprogrammet.dk finder du et kort, hvor du kan indtaste din lokation, og så får du en oversigt over virksomheder og handicaporganisationer, der er med i Solsikkeprogrammet, som ligger tæt på dig. Derudover kan du følge Solsikkeprogrammet på Facebook, hvor nye virksomheder og organisationer løbende offentliggøres.

Hvordan kan jeg hjælpe med at udbrede Solsikkeprogrammet?

Vi er altid rigtig glade for, at folk henvender sig og vil hjælpe med at udbrede Solsikkeprogrammet. Det bedste, du kan gøre, er at fortælle virksomheder om, at Solsikkeprogrammet findes og henvise til solsikkeprogrammets hjemmeside for mere info.

Videnscenter om Handicap