Epilepsiprisen går til Incita: De gør elever med epilepsis isolation mindre

Epilepsiforeningens årlige epilepsipris går denne gang til Skolen Incita, for deres arbejde med en gruppe af unge med epilepsi i alderen 18-25 år.

Det var Cawo Hassan Hirsi (forrest), som foreslog skolen at starte en gruppe, hvor unge med epilepsi kunne udveksle erfaringer om hvordan man tackler sin epilepsi. Foto: Privat

I forbindelse med International Epilepsidag uddeler Epilepsiforeningen hvert år Epilepsiprisen til en eller flere personer, som har gjort en ganske særlig indsats for mennesker med epilepsi. I år går prisen til Skolen Icita for deres arbejde med unge med epilepsi. Prisen uddeles af Epilepsiforeningen hvert år i forbindelse med International Epilepsidag.

Skolens unge-gruppe havde sit udspring tilbage i 2019 hvor Cawo Hassan Hirsi starter på Incitaskolens STU i Sydhavnen. Her falder hun godt til; får en masse gode venner og føler også, at hun lærer en masse. Men hun synes der mangler noget og foreslår derfor at skolen laver en unge-gruppe for unge med epilepsi, hvor man kan udveksle erfaringer om hvordan andre unge tackler deres epilepsi.

Hun præsenterer sin ide for Lars Hestbæk, som er en af lærerne på skolen. Han blev straks er bidt af ideen, og efter noget indledende fundraising starter de i efteråret 2021 gruppen for unge med epilepsi i alderen 18-25 år op. Her mødes unge sammen med en psykolog og lærer fra skolen og drøfter alle aspekter af livet som ung med epilepsi.

Siden har initiativet høster mange roser fra unge tilknyttet gruppen samt deres pårørende.

Epilepsi kan være en begrænsning

To psykologer er i deres kandidatspeciale derudover dykket ned i hvad der egentligt sker i gruppen og hvad der er kommet ud af det. Her peges først og fremmest på at epilepsi kan være en begrænsning for den unges naturlige udvikling; både ifht. en uønsket isolation, men også fordi der kan være nogle ting ift. uddannelse, job, fester mv., som den unge pga. sin sygdom ikke kan deltage i sammenlignet med sine jævnaldrende.

Begge dele kan være frustrerende og understrege behovet for at møde andre med epilepsi, fx i Epilepsigruppen. Møderne i gruppen har bygget bro over den eksistentielle isolation, som derved blev mindre tilstedeværende i gruppen. Denne slags møder kan man også opleve med andre, men de var særligt kendetegnende for møderne i epilepsigruppen.

Epilepsiforeningen ønsker Incita stort tillykke med prisen, og håber det lykkes både at fortsætte initiativet, ligesom man kan håbe lignende initiativer kan skyde op andre steder i landet.

Epilepsiforeningen. Vi har tidligere interviewet Cawo om at være ung med epilepsi