Doktorafhandling: Anfaldsfri patienter har mange store problemer

Selv om epilepsipatienter er blevet anfaldsfri, har 7 ud af 10 stadig problemer med træthed og hukommelse. Og hver anden generes af depressive følelser, konkluderer en norsk doktorafhandling

En norsk doktorafhandling har undersøgt patienters oplevelse af de følgeproblemer, epilepsien kan give. Og som man kan se på illustrationen fra rapporten, oplever mennesker med epilepsi mange udfordringer.

”Til vores overraskelse fandt vi ud af, at selv patienter med velkontrolleret epilepsi kan slås med udfordringer som medicinske problemer, kognitive vanskeligheder og fysiske og/eller psykosociale begrænsninger”, skriver Oliver Henning i afhandlingen og påpeger:

”Den viden er af stor betydning for yderligere at forbedre moderne, omfattende, patientcentreret pleje i epilepsi.”

Det viser undersøgelsen

Undersøgelsen er lavet som en spørgeskemaundersøgelse blandt medlemmer af Norsk Epilepsiforbund og patienter på Spesialsykehuset for epilepsi i Oslo.

40 % af patienterne i undersøgelsen rapporterede, at de havde været anfaldsfri i mindst et år. Alligevel oplevede de mange problemer.

F.eks. rapporterede 71 % af de anfaldsfri, at de havde problemer med træthed. 70 % havde hukommelsesproblemer. 68 % havde koncentrationsbesvær. 51 % døjede med hovedpine eller svimmelhed. Og 59 % oplevede depressive følelser i en grad, så det påvirkede deres hverdag i mindre eller større grad.

En del af undersøgelsen fokuserede på seksuelle problemer. Selvom seksuelle problemer var mere udbredt blandt mænd og kvinder med epilepsi end hos befolkningen generelt, så fyldte problemer mindre hos mennesker med epilepsi end hos nordmænd uden epilepsi, konkluderer afhandlingen.

Oslo Universitets Hospital: “The patient’s perspective on epilepsy – challenges, sexual problems, provision of information and adherence to treatment”