27.02.2017

DR fortæller epilepsiens historie

Onsdag 20.30 fortæller DRK om epilepsibehandlingens historie fra djævleuddrivelse til epilepsikirurgi. Se klip fra udsendelsen

I en 30 minutters dokumentarudsendelse ser DK på behandlingen af epilepsis historie – fra djævleuddrivelse til hjernekirurgi. Programmet er en udsendelse i den medicinhistoriske serie ”Død og pine” og kan ses på onsdag den 1. marts kl. 20.30 på DRK.

DRK har været så flinke at give Epilepsiforeningen og vores følgere på Facebook et par smugkig i udsendelsen. I ovenstående klip fortæller historiker Bjørn Hamre og overlæge Lars Pinborg fra Rigshospitalet om dengang mennesker med epilepsi blev betragtet som besat af djævlen.

I klippet herunder bruger professor i neurologi Gitte Moos og overlæge Lars Pinborg S-toge til at forklare, hvad der foregår i hjernen i forbindelse med et epileptisk anfald.

Patienter har gennem historien lagt krop til smertefulde behandlinger, overtro og uvidenhed, når lægerne har prøvet at bekæmpe de uforklarlige og gådefulde sygdomme, der har truet mennesker. Men patienterne har også fået gavn af de store epokegørende opdagelser, lægevidenskaben har stået for. I onsdagens afsnit af dette afsnit fortæller DRK historien om udviklingen inden for epilepsibehandling.

Omdrejningspunktet i alle fortællingerne i ”Død og pine”-serien er en historisk patient. Afsnittet om epilepsi tager udgangspunkt i en ung akrobat, der i 1918 falder ned under et akrobat-nummer og slår hovedet, så han udvikler epilepsi. I udsendelsen bliver der bl.a. bragt afsnit fra akrobatens dagbog, og eksperter fortæller, hvordan mennesker med epilepsi er blevet betragtet som besat af dæmoner, behandlet som gale og helt fem til nutidens avancerede operationer i særlige tilfælde.

(Kilde: DR)