Prinsesse Marie besøger Rigshospitalet i Hjerneugen

I Hjerneugen i uge 11 besøger H.K.H. Prinsesse Marie Epilepsiklinikken på Rigshospitalet, hvor hun bl.a. skal høre om epilepsioperationer

H.K.H. Prinsesse Marie har været protektor for Epilepsiforeningen siden 2013 og har ved flere lejligheder deltaget i arrangementer og begivenheder i foreningens regi. I forbindelse med Hjerneugen besøger Prinsesse Marie den 13. marts 2017 Rigshospitalets Epilepsiklinik for at høre oplæg om epilepsikirurgi og møde patienter.

Hver dag får i gennemsnit 12 personer stillet diagnosen epilepsi. I alt har ca. 55.000 danskere epilepsi. Langt de fleste kan gøres anfaldsfri ved hjælp af medicin, men cirka hver tredje har en refraktær har en form for epilepsi, der ikke kan holdes i ave med medicin. For nogle af dem kan epilepsikirurgi være en behandlingsmulighed.

”To ud af tre patienter, der bliver opereret for epilepsi i tindingelappen, bliver helt anfaldsfri – og det er patienter, der i medicinsk sammenhæng tidligere blev anset for uhelbredelige. Derfor er kirurgi en behandlingsmulighed der fortjener opmærksomhed. Derfor er det en stor glæde og ære, at Prinsesse Marie vil bidrage til at skabe synlighed om epilepsikirurgi,” siger Epilepsiforeningens landsformand, Lone Nørager Kristensen.

Ved besøget på Rigshospitalets Neurofysiologisk Klinik vil Hendes Kongelige Højhed møde repræsentanter for Epilepsiforeningen og førende eksperter fra Rigshospitalets kirurgiteam, der bl.a. vil holde oplæg om epilepsikirurgi. Prinsesse Marie vil også blive vist rundt på klinikken med mulighed for at tale med både patienter, der er indlagt til undersøgelser forud for en operation, og patienter, som har operationen bag sig.

Hjerneugen, The Brain Awareness Week, er en international kampagneuge, der hvert år ligger i uge 11. I Danmark er Epilepsiforeningen og syv andre patientforeninger gået sammen i netværket Hjernen i Fokus for at lave aktiviteter i hele landet i forbindelse med Hjerneugen. H.K.H.
Prinsesse Maries besøg på Rigshospitalet bliver Epilepsiforeningens startskud til Hjerneugen.

Tid og sted

Prinsesse Marie ankommer til Rigshospitalet Opgang 2 ved Frederik V’s vej den 13. marts kl. 10.00. Mødested for pressen er kl. 09.30 ved Rigshospitalet Opgang 2 ved Frederik V’s vej.

Pressetilmelding

Det vil være muligt for pressen at dække dele af besøget. Presse, der ønsker at dække besøget, bedes tilmelde sig hos Epilepsiforeningen senest 9. marts hos kommunikationskonsulent Per Vad, mobil 29 91 02 33 eller mail: pervad@epilepsiforeningen.dk. Har man spørgsmål ang. besøget kan de også stilles til Per Vad.

Kilde og foto

Epilepsiforeningen. Fotoet er fra H.K.H. Prinsesse Maries besøg på Epilepsihospitalet Filadelfia i 2015.