Rigets epilepsiklinik: 10.000 konsultationer i bedre rammer

Epilepsiklinikken på Rigshospitalet og dens patienter og personale er flyttet til nye, bedre og permanente lokaler på afdeling 2061-2062 i hovedbygningen

Epilepsiklikken på Rigshospitalet markerede åbningen af sine nye afdeling med en reception. Foto: Per Vad

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Lokalet summer af gæster, som skåler og nipper til hvidvin og rosé og spiser rugbrødstrekanter med laks. På endevæggens whiteboard hænger der et halvt dusin kort, hvor patienter har skrevet, hvad der er vigtigt for dem, når de er til behandling på Epilepsiklinikken på Rigshospitalet på Blegdamsvej.

”At jeg føler mig tryg”, står der på en af sedlerne. ”At bevare optimismen i svære tider” har en anden skrevet. Og en tredje har skrevet: ”Kommunikation så ’almindelige’ mennesker kan forstå, hvad lægen siger.”

Hvert år har Epilepsiklinikken på Rigshospitalet på Blegdamsvej 10.000 konsultationer – halvdelen per telefon – og hvert år kommer 1.000 nye til. Alle skal de føle sig trygge og have forståelig information. Nu har klinikken, de mange patienter, lægerne, sygeplejerskerne og neuropsykologerne fået ny og bedre rammer for epilepsibehandlingen.

I mange år har landet største behandlingssted for epilepsipatienter været hjemløse. En del år holdt klinikken til i containerlignende forhold ude på hospitalets store område. I de seneste tre år har de haft midlertidigt opholdssted på 16 etage i hovedbygningen, hvor forholdene langt fra levede op til den storslåede udsigt. Men tirsdag var der officiel åbning af Epilepsiklinikken på afdeling 2061-2062 på sjette sal i hovedbygningen ved Opgang 2.

I de nye lokaler bliver patienterne lige fra modtagelsen i receptionen over ventetiden i det store lyse venterum – hvor bladet ”Epilepsi” ligger på bordene – til konsultationen på lægernes kontor og samtalerummet, hvor man i fred kan få en snak om tingene med en fagperson, mødt med store, lyse og behagelige rammer.  Og personalet i klinikkens mange teams får bedre arbejdsvilkår – igen også til glæde for patienterne.

Epilepsiforeningen