03.07.2023

Far deler sine erfaringer med det kommunale system

Oskar Rubin, der er jurist og far til et barn med handicap, deler ud af sin erfaring om familiens behov for hjælp og støtte

Oskar Rubin gennemgår de mest anvendte støttemuligheder, når man har et barn med handicap og giver eksempler på, hvordan han selv har argumenteret for hjælpen. Foto: Privat

Af Helle Obel
helle@epilepsiforeningen.dk

I den lille bog ”sygt barn, sygt system” deler forfatteren Oskar Rubin, der er jurist og far til et barn med handicap, ud af sin erfaring om familiens behov for hjælp og støtte, når barnet har et handicap. Han kombinerer sine personlige erfaringer med sin juridiske viden og fortæller om systemets opbygning, faldgruber og redningspæle på en meget konkret og direkte måde, så man får reel hjælp til diverse ansøgninger.

Han gennemgår de mest anvendte støttemuligheder, når man har et barn med handicap og giver eksempler på, hvordan han selv har argumenteret for den hjælp, der var behov for i egen familie.

Han giver gode råd til udformning af både ansøgninger og klager, så systemet måske virker mindre uoverskueligt.

En god bog at hente støtte og vejledning fra hvis man føler sig på bar bund i forhold til at søge hjælp til sit barn med handicap, fordi man måske ikke har viden om relevante støttemuligheder eller ved, hvordan man griber det an; Oskar Rubin går meget konkret til værks og som far til et barn med handicap ved han, hvor problemerne kan opstå og han deler ud af, hvordan har personligt har tacklet vanskelighederne, når der er opstået problemer i processen.

”Sygt barn, sygt system” er udgivet på eget forlag og kan kun købes gennem Oskar Rubins hjemmeside.

Udgivelsens kombinationen af personlige erfaringer og juridiske kompetencer gør bogen både vedkommende og praktisk anvendelig.

Alt, hvad der kan lette i ophængt hverdag, er altid velkomment. Men man skal være obs på, at bogen ikke fritager fra det store arbejde, der trods alt er forbundet med henholdsvis ansøgninger og klager. Herfra skal lyde en opfordring til at søge al den praktiske hjælp, der er mulig.

”Sygt barn, sygt system”. Kan købes på Oskar Rubin og bogens hjemmeside