07.07.2023

TV2News laver indslag om mangel på epilepsimedicin

Marianne Møller Petersen fortæller her til TV2News, om de problemer hun har oplevet ved ikke at kunne få medicinen Rivotril Foto: Privat

Efter flere måneder med leveringsproblemer på de to epilepsipræparater Rivotril og Frisium, er der kommet fokus på dette i medierne. I går satte TV2News fokus på, hvordan det påvirker de af vores medlemmer der er afhængige af leveringen af den pågældende medicin. Afhængigheden er i denne situation dobbelttydig, da de er afhængige af medicinen for ikke at få anfald, men også er fysisk afhængige af medicinen, som derved giver abstinenser hvis den ikke er tilgængelig.

Vores medlem Marianne Møller Petersen blev interviewet om de problemer hun oplevede, da hun i maj måned ikke kunne få sin vanlige Rivotril. Hun blev derfor skiftet til et andet præparat. Det gav slemme bivirkninger og abstinenssymptomer i form af hjertebanken, tinnitus og Marianne sov ikke i flere dage. Det værste var dog den ene dag, hvor hun i løbet af 45min fik over 20 anfald.

Jeg har dog umiddelbart svært ved at se, hvordan det kan hjælpe vores medlemmer i den aktuelle situation. Som situationen er nu, er apotekerne mere eller mindre tømt for både Rivotril og Frisium.

Camilla Skødt Jørgensen

Indenrigs- og sundhedsminister Sophie Løhde har i skriftligt svar til TV2 oplyst, at hun er opmærksom på problemet og vil holde det danske lægemiddelberedskab aktiveret. Det danske lægemiddelberedskab giver lægemiddelstyrelsen indsigt i, hvor det forskellige medicin er på lager og muligheden for at flytte det rundt i landet.

”Jeg har dog umiddelbart svært ved at se, hvordan det kan hjælpe vores medlemmer i den aktuelle situation. Som situationen er nu, er apotekerne mere eller mindre tømt for både Rivotril og Frisium” udtaler Epilepsiforeningens sygeplejerske Camilla Skødt Jørgensen.

Ifølge TV2 har regeringen besluttet at etablere et lager af kritisk apoteksmedicin, så snart det er godkendt af Europakommissionen. Derudover har Indenrigs- og sundhedsministeriet sendt et lovforslag i høring for at lette arbejdsgangen når læger, via lægemiddelstyrelsen, skal søge om udleveringstilladelse på medicin der ikke er registreret til brug i Danmark. ”Vi følger naturligvis udviklingen meget tæt, og vil fra Epilepsiforeningens side gøre hvad vi kan for at fastholde fokus på området, også efter kameraerne er slukket.” siger Camilla Skødt Jørgensen

Efterfølgende har der også været en artikel i Jyllands-Posten og et indslag på tv2nords hjemmeside. Du kan se de omtalte indslag her:

Indslag på TV2News og artikel:

Artikel i Jyllands-Posten:

Artikel fra Tv2Nord: