Undersøgelse: Medicinskift grundet medicinmangel giver flere anfald

En Iransk undersøgelse med 29 patienter viser, at et brat skift fra Frisium til Rivotril giver flere bivirkninger og flere anfald, men ikke flere status epilepticus anfald. I Danmark har man dog også oplevet status-anfald.

Det sker oftere og oftere, at et epilepsipræparat er i restordre på apoteket. Grafik: Freepik og Per Vad

Af Per Vad
pervad@epilepsiforeningen.dk

Det sker oftere og oftere, at et epilepsipræparat er i restordre på apoteket. Og meget tyder på, at problemet ikke bliver mindre i en overskuelig fremtid. Så fra tid til anden bliver man nødt til at ændre patienternes medicinske behandling.

Et af de præparater, hvor der fra tid til anden har været leveringssvigt, er Frisium (clobazam). Frisium er et potent præparat, man bl.a. bruger til folk med generaliserede anfald, der kan risikere at gå over i status epilepticus, hvor anfaldet ikke stopper af sig selv, og man i yderste tilfælde kan komme i livsfare.

Når Frisium ikke har været til at få, kan behandlerne for eksempel udskrive Rivotril (clonazepam) i stedet for. Rivotril er ligesom Frisium et benzodiazepin. Men er det lige så godt for patienten? Det har en lille udenlandsk undersøgelse set på.

I patientdatabasen på et iransk hospital har man i perioden januar-juli 2022 set på 29 patienter, hvor man brat måtte skifte fra Frisium til Rivotril. Typisk fik patienterne 1 mg Rivotril som erstatning for 10 mg Frisium. Den større medicindosis betød, at flere oplevede generende bivirkninger i form af bl.a. træthed og døsighed. Når det kom til anfaldshypighed, så var der flere anfald, men der var i den periode ikke nogen tilfælde af status epilepticus.

Danske erfaringer

I Danmark man på Odense Universitets Hospital kendskab til et tilfælde, hvor medicinskiftet har betydet, at en patient fik status-anfald, oplyser overlæge Christoph Patrick Beier.

I Danmark har problemet med leveringssvigt også været større end i den iranske undersøgelse, da både Frisium og Rivotril har været i restordre samtidig, fortæller Epilepsiforeningens sygeplejerske, Camilla Skødt Bonde:

“Jeg har kendskab til minimum to patienter i Danmark, der har været i status epilepticus grundet medicinskifte i forbindelse med forsyningsproblemerne af Frisium og Rivotril i foråret,” fortæller hun og peger på eksemplet med en dreng fra Tørring.

I Tørring blev den 13-årige Danni Mohr holdt anfaldsfri ved hjælp af Frisium, men da præparatet i sommeren sidste år var i restordre, måtte han skifte til et andet præparat. Men den nye medicin virkede ikke lige så godt som Frisium, og han fik et tredages krampeanfald og blev indlagt på intensiv afdeling på Aarhus Universitetshospital, fortalte TV Syd dengang.

PubMed og TV Syd