20.09.2023

Tre hårde uger uden medicin

Bentes datter får normalt højest en absence og højest et krampeanfald om dagen. Da apotekerne løb tør for medicin, fik hun tre-fem absencer og krampeanfald om dagen.

Bente Plauborgs 27-årige datter er multihandicappet og får Frisium mod sin epilepsi i kombination med nogle andre præparater. Foto: Privat

Af Morten Ravn
morten@epilepsiforeningen.dk

For Bente Plauborg og hendes 27-årige datter blev det en ubehagelig sommer. Datteren er multihandicappet og får Frisium mod sin epilepsi i kombination med nogle andre præparater. Da de løb tør for medicin i starten af juli, kunne de med det samme mærke det på datterens tilstand.

Datteren får normalt højest en absence og højest et krampeanfald om dagen. Da hun var uden medicin, fik hun tre-fem absencer og krampeanfald om dagen. Når det stod værst til, måtte de give hende medicinen Buccolam for at stoppe hendes anfald. Herudover var hun langt mere sløv, end hun plejer at være.

”Det er meget ubehageligt, når det kommer i serier,” fortæller Bente Plauborg.

”Vi vidste ikke noget om, hvor lang tid det ville vare, og vi fik heller ikke nogen forklaring på, hvad der var årsagen til medicinmanglen,” siger hun.

Datteren bor på et bosted i Langeskov på Fyn. Hun har det godt igen, og der er ikke sket nogen forværring af hendes situation. Men Bente Plauborg er bekymret for næste gang, der bliver medicinmangel.

”Jeg tænker på, om jeg nu skal begynde at skrabe alt det Frisium sammen, jeg kan finde. Men det ville være et skråplan, for der er mange, der har brug for det,” siger Bente Plauborg