09.04.2024

Epilepsiforeningen og 37 andre organisationer i fælles kritik af Tranæs-udvalget

Epilepsiforeningen er blandt de 38 organisationer der søndag den 7. april retter kritik mod det såkaldte Tranæs-udvalg i Avisen Danmark.

Fælles opråb fra 38 organisationer. Foto: Danske Handicaporganisationer

Som vi her på Epilepsiforeningens hjemmeside kunne fortælle i sidste uge, så har rapporten ”Anbefalinger til en bæredygtig faglig og økonomisk udvikling på socialområdet”, som er udarbejdet af det såkaldte Tranæs-udvalg, affødt megen kritik fra foreningens side af.

Den kritik står Epilepsiforeningen ikke alene med, og derfor er vi blandt de 38 organisationer, som i søndagens udgave af Avisen Danmark retter kritik mod Tranæs-udvalget i et fælles debatindlæg.

I korte træk handler indlægget om, at det bekymrer de 38 organisationer, at Tranæs-udvalgets anbefalinger synes at have et større fokus på økonomi frem for de menneskelige behov for folk med handicap.

Samtidig advarer organisationerne om, de konsekvenser det kan have, hvis anbefalingerne bliver en realitet.

Det er Danske Handicaporganisationer, som er initiativtager til det fælles debatindlæg, og landsformand for Epilepsiforeningen Lone Nørager Kristensen er glad for, at der er så mange organisationer, som går i fælles front mod udvalgets anbefalinger:

– Som jeg også tidligere har sagt, så er det nogle dybt bekymrende forslag, som man finder i den her rapport, hvor det lynhurtigt bliver tydeligt, at det er systemet over mennesket. Jeg er utrolig tilfreds med, at vi bruger vores fælles stemme til at råbe politikerne op. Hvis regeringen beslutter sig for at basere deres socialpolitik på baggrund af de her anbefalinger, er jeg bange for, at det får konsekvenser for nogle af dem i samfundet, der har mest brug for hjælp.

Hele debatindlægget ligger gratis tilgængeligt på Avisen Danmarks hjemmeside.