Elektronisk ”næse” kan registrere epilepsi

Et nyt apparat kan ved hjælp af analyse af ens ånde skelne mellem mennesker med epilepsi og mennesker uden epilepsi

I dag udreder man  epilepsidiagnoser bl.a. ved hjælp af EEG, hvor der sættes elektroder på hovedbunden, der registrerer de elektriske signaler i hjernen. En dag vil den lidt omstændelige undersøgelse, måske nogle gange kunne erstattes af en hurtigere og billigere test, hvor personen blot skal trække vejret gennem et apparat, så man på vedkommendes udånding kan se, om han eller hun har epilepsi.

Selskabet eNose Company har udviklet den elektroniske ”næse” Aeonose, der ved hjælp af sensorer og algoritmer analyserer indholdet i folks udånding. Og pustet fra mennesker med epilepsi har øjensynligt nogle særlige karakteristika. F.eks. har forskerne bemærket, at epilepsipatienters ånde rummer særlige molekyler og  inflammatoriske cytogener.

Aeonose er tidligere blevet brugt på andre områder, og er nu også blevet test på 62 patienter med epilepsi, der blev sammenlignet med 44 raske personer. Forsøgspersonerne skulle i fem minutter trække vejret gennem apparatet. 11 af deltagerne fik vejrtrækningsproblemer og måtte opgive, men blandt de resterende kunne apparatet med 76 % sikkerhed sige, om personen havde eller ikke havde epilepsi.

”Det er super hurtigt, det er super billigt, og det er super nemt at bruge,” siger doktor Cecile C. de Vos fra Montreal Neurological Institute, der ser  på den elektroniske ”næse” som et fremtidigt supplement til EEG.

Forskerne er nu gået i gang med at rekruttere patienter med forskellige former for epilepsi, så de kan forfine dataanalyserne. For lige nu er det ret begrænset, hvad apparatet kan bruges til, erkender den canadiske forsker:

”Nu kan vi kun skelne mellem epilepsi og ikke-epilepsi, men når vi får data og deltagere nok, kan vi fintune diagnosticeringen,” fortæller hun til Medscape Medical News.

Medscape.com