Epilepsiforeningen kræver kvalitetstjek af epilepsibehandlingen

Som reaktion på myndighedernes forbud mod epilepsibehandling på Slagelse Sygehus forlanger Epilepsiforeningen i en pressemeddelelse, at der foretages et grundlæggende servicetjek af epilepsiområdet

Der er mange ting, som peger i retning af at epilepsiområdet er et forsømt og overset sygdomsområde.

Seneste indikation kom i går, da vi så en hidtil uset reaktion fra Styrelsen for Patientsikkerhed som forbød neurologisk afdeling på Slagelse Sygehus at varetage den akutte behandling af patienter med blandt andet epilepsi. Og tilsynsrapporten som ligger til grund for beslutningen, er beskæmmende dokumentation af en manglende kvalitet i helt basal neurologisk behandling af epilepsipatienter på Slagelse sygehus.

image

Der er faglig, forskningsmæssig og praktisk belæg for at indsatsen halter. Derfor er der brug for at skaffe et overblik over både kvalitet og praksis på området.

Lone Nørager Kristensen, formand

Epilepsiforeningen formand Lone Nørager Kristensen udtaler i denne sammenhæng: ”Det er ganske enkelt chokerende, at myndigheder med ansvar for patientsikkerhed er nødt til at lukke ned for den akutte varetagelse af epilepsipatienter på grund af manglende faglige kompetencer på stedet.  At der mangler neurologer i dette land er ikke nyt, men det er skræmmende, at vi skal så langt ud. Det er godt at myndighedernes tilsyn fungere, og dette kan været et wake-up call til andre behandlingssteder.”

DFs Liselott Blixt foreslår statusrapport

Foreningen er glade for tilsynsmyndighedens reaktion, men situationen er dybt alvorlig og kræver handling. Epilepsiforeningen mener at de centrale sundhedsmyndigheder må påtage sig ansvaret for at lave en grundlæggende servicetjek af epilepsiområdet:

”Der er faglig, forskningsmæssig og praktisk belæg for at indsatsen halter. Derfor er der brug for at skaffe et overblik over både kvalitet og praksis på området – noget som sundhedsmyndighederne overhovedet ikke har i dag.” siger Lone Nørager Kristensen.

Formanden for Folketingets sundhedsudvalg Liselott Blixt, har netop i dag i ”Epilepsi Nyhedsbrevet” slået til lyd for at der er brug for en statusrapport over epilepsiområdet. Altså et grundlæggende kvalitetstjek, før man iværksætter en egentlig handleplan for at rette op på skævheder

Det er Epilepsiforeningen enig med Liselott Blixt i. ”Det er trygt og godt at vide, at der også blandt landets øverste sundhedspolitikere er øje på epilepsiområdet og de åbenlyse behov vi ser og hører om på nærmest daglig basis. Det her har meget alvorlige konsekvenser for patienter med epilepsi og derfor kræver området handling”, afslutter Lone Nørager Kristensen

Pressemeddelelse fra Epilepsiforeningen og Epilepsi Nyhedsbrevet og Styrelsen for Patientsikkerheds tilsynsrapport